Huomasitko tämän? Rallin MM-sarjaan täysin uusi sääntöpykälä

Kansainvälinen autoliitto FIA hyväksyi keskiviikkona nipun uudistuksia rallin MM-sarjaan.
Ott Tänak
Jatkossa Ott Tänak voi tehdä saada apua korjaustoimenpiteisiin. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Suurin huomio keskittyi ensi vuoden pistejärjestelmän uudistukseen sekä vuonna 2027 tuleviin teknisiin sääntöihin. Mutta FIA:n tiedotteeseen oli haudattu muitakin uudistuksia, jotka tulevat voimaan jo ensi kaudella.

Sääntöihin lisätään täysin uusi pykälä, jonka myötä tiimitoverit voivat tarjota apua toisilleen rallin aikana. Mikäli WRC-tallin kuljettajapari kohtaa esimerkiksi teknisiä murheita, hän voi saada tallikavereiltaan fyysistä apua korjaustoimenpiteisiin. Molempien autokuntien pitää ajaa rallissa valmistajien pisteistä, jotta sääntöä voi hyödyntää.

Tiedotteessa ei kerrottu sen tarkemmin, mitä fyysisellä avulla tarkoitetaan. Oletettavaa on, että toinen kuljettajapari voi avustaa nimenomaan auton korjaamisessa, mutta ei kuitenkaan voisi antaa varaosia omasta autostaan.

FIA:n mukaan uudella säännöllä pyritään monipuolistamaan valmistajatiimien toimintaa sekä rikastamaan tarinankerrontaa kilpailun aikana.

Ensi kaudella MM-ralleissa otetaan käyttöön niin sanottu komentokeskus, jonka tarkoituksena on tarjota katsojille enemmän dataa autoista tarinankerronnan tueksi. Autoista siirtyy jatkossa huomattavasti enemmän dataa erikoiskokeiden aikana ja kaikkea tätä tietoa voidaan hyödyntää suorassa tv-lähetyksessä.

Komentokeskuksen käyttöönoton yhteydessä sallitaan tiimin ja autokunnan välinen tiedonsiirto ja myös viestintä, jos se tapahtuu MM-sarjan promootioyhtiön välityksellä ei-urheilullisiin tarkoituksiin. FIA hallinnoi ja valvoo tiimien ja kuljettajaparien viestintää, sillä sääntöjen mukaan tiimit eivät saa esimerkiksi välittää autoon tietoja väliajoista erikoiskokeen aikana.

Testierikoiskoetta varten tehdään myös pieni sääntöviilaus. Jatkossa WRC-tallien tarvitsee tarjota vain yhdellä autolla VIP-kyyditys shakedownin kolmannella ajokierroksella. Näin vähennetään tiimien velvollisuutta tarjota kaikki autot kyydityskäyttöön, mutta säilytetään silti promoottorin, tiimien ja järjestäjien mahdollisuus tarjota elämyksiä arvovaltaisille vieraille.

Rallin MM-kausi 2025 käynnistyy Monte Carlon osakilpailulla tammikuun loppupuolella.

Lue myös nämä

  • Uusimmat