Huomasitko nämä uudet päätökset rallin MM-sarjassa? Ainakin yhdelle WRC-tiimille maistuu

Kansainvälinen autoliitto FIA ilmoitti tiistaina isosta päätöksestä, kun se perui alkuvuonna rallin MM-sarjalle esitetyn jättimäisen uudistuspaketin.
Kuvituskuva
Kuvituskuva.: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kausilla 2025-26 rallin MM-sarjassa jatketaan Rally1-hybridiautoilla. Kaikkien kolmen WRC-tiimin toive oli, ettei kahdeksi vuodeksi tehtäisi isoja muutoksia, joten FIA päätti perua ehdotelmansa ja taata teknisten sääntöjen osalta työrauhan rallitalleille.

FIA:n tiedotteen loppuosasta löytyi myös kaksi muuta päätöstä, jotka tiistaina nuijittiin läpi tiistaina maailman moottoriurheiluneuvoston kokouksessa Uzbekistanissa. Aiemmin kukaan WRC-tallin jäsenistä ei saanut olla kilometriä lähempänä kilpa-autoa siirtymäosuuksilla. Jatkossa tilanne muuttuu, jotta sosiaalisen median sisältöä saadaan helpommin tuotettua.

– Moottoriurheiluneuvosto hyväksyi, että promootiotarkoituksessa kaksi tiimin nimettyä jäsentä voi olla läsnä kilometriä lähempänä kilpailevaa autoa siirtymäosuuksilla, jotta he voivat kuvata ja tehdä sisältöä sosiaaliseen mediaan, tiedotteessa kerrotaan.

– Lisäksi autoihin on muokattu lisää paikkoja, jotta onboard-kameroita saadaan sovitettua mukaan.

Toinen FIA:n päätöksen lisäys oli varmasti mieleen ainakin M-Sport Fordin tallille. Brittitalli on valmistanut autot yksinoikeudella MM-sarjan junioriluokkaan ja tekee niin varmuudella myös kaudella 2025. JWRC-luokassa ajetaan M-Sportin Puolan yksikön valmistamilla Ford Fiesta Rally3 -autoilla.

– Jotta voidaan taata jatkuvuutta ja vakautta junioreiden MM-sarjaan (JWRC), on M-Sportin Puolan yksikön kanssa tehty jatkosopimus autojen toimittamisesta kauden 2025 osalta.

Uzbekistanin kokouksen jälkeen FIA:n seuraava työmaa on laatia rallin MM-sarjan säännöt kaudesta 2027 alkaen, jolloin nykyinen luokittelujakso päättyy. FIA tekee sääntöjen laatimisessa yhteistyötä MM-sarjan promootioyhtiön ja autonvalmistajien kanssa. Selvää on, että jotain uudistusta tarvitaan, jotta parin vuoden päästä saataisiin vihdoin myös uusia automerkkejä mukaan.

– Kaikki asianosaiset tekevät positiivisessa hengessä töitä yhdessä, jotta saadaan säännöt vuodesta 2027 alkaen. Maailman moottoriurheiluneuvoston jäsenillä sekä autonvalmistajilla on hyvä konsensus asian suhteen. Tärkein tavoite on lisätä kilpailua korkeimmalla tasolla, FIA:n kirjelmässä todetaan.

– On olemassa vahva odotusarvo siitä, että nykyiset autonvalmistajat sitoutuvat jo ennakkoon pitkäksi ajaksi eteenpäin. Uudet säännöt esitetään neuvoston hyväksyttäviksi joulukuun kokouksessa, jotta autonvalmistajilla on reilu kaksi vuotta aikaa sopeutua niihin.

Lisäksi FIA kertoo vahvistaneensa omaa viestintä- ja markkinointiosastoaan rallin MM-sarjan kannalta. Myös urheilullisia sääntöjä hierotaan kuntoon vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. Tänä vuonna esimerkiksi MM-sarjan uusi pistesysteemi on herättänyt paljon keskustelua.

FIA lupaa, että urheilulliset säännöt rallin MM-sarjan osalta tuodaan maailman moottoriurheiluneuvoston eteen lokakuussa, jonka jälkeen ne voidaan esitellä yleisölle. Yhtenä tavoitteena on ainakin kilpailijoiden kulujen karsiminen.

Lue myös nämä