Ruotsin MM-ralli jatkuu lauantaina kahdeksalla erikoiskokeella, joille Fordin Teemu Suninen lähtee puolustamaan johtoasemaansa. Rallit.fi analysoi lauantain rallireitin.
Lauantai 16.2.
AIKATAULU 08.44 EK9 Rämmen 1 23,13 km 09.35 EK10 Hagfors 1 23,40 km 10.37 EK11 Vargåsen 1 14,21 km 11.53 HUOLTO Torsby 14.02 EK12 Rämmen 2 23,13 km 14.53 EK13 Hagfors 2 23,40 km 16.08 EK14 Vargåsen 2 14,21 km 18.45 EK15 Karlstad 2 1,90 km 20.30 EK16 Torsby Sprint 2,80 km
Lauantain pätkät ajetaan Torsbystä kaakkoon, ja niillä on luvassa teknisempää tietä kuin perjantaina Norjassa.
Lähes kiveen hakattuun Ruotsin rallin reittiin verrattuna lauantain avauspätkän asema vaikuttaa tuuliviiriltä. Vuonna 2017 päivä alkoi pahamaineisen nopealla Knonin pätkällä, jonka toinen ajokerta peruttiin kiireellisellä päätöksellä. Vuodelle 2018 sen korvasi Torntorp, jonka paikan tänä vuonna on ottanut Rämmen. Pätkä on ajettu kisassa jo vuosikymmenien ajan – viimeksi 2016 – mutta yleensä eri suuntaan kuin nyt. Lisäksi alussa on tieosuus, jota ei ole ajettu sitten vuoden 2010.
Rämmenissä riittää rytminvaihdoksia: aluksi jyskälämäisiä ylitysmutkia, sitten 7 kilometrin kohdalla huippunopeita suoria, neulansilmien sarja 11 kilometrin kohdalla, tökkivää kiihdyttelyä ja jarruttelua 15 kilometrin kohdalla sekä jouhean nopeaa lopussa. 18 kilometrin kohdalla oleva kapea puinen silta ja mutkat järven rannassa ovat varmasti hyvä paikka katsella, jos jään paksuus on kohdillaan.
Hagfors on myös Ruotsin rallin klassikkopätkiä, joskin sitä on ajettu myös nimellä Värmullsåsen. 12 kilometrin kohdalla on pitkä nopea osuus, mutta suurelta osin erikoiskokeelta löytyy myös tiukempia mutkia hidastamaan kyytiä. Loppua kohti tie kapenee kapenemistaan, kunnes saavutaan hieman mikkihiirimäiselle osuudelle laskettelurinteeseen, jossa on tiukkoja mutkia ja keinotekoinen hyppy.
Viime vuonna Elfyn Evans, Andreas Mikkelsen ja Teemu Suninen spinnasivat samassa mutkassa Hagforsissa. Kris Meeke puolestaan ajoi pätkän alun hämäävässä talonpihassa lumipenkkaan ja joutui jatkamaan hitaasti tukkiutuneella jäähdyttimellä. Ott Tänak ajoi hänet kiinni ja yritti ohittaa, mutta tie oli liian kapea, minkä seurauksena Tänak osui Meeken autoon ja lensi itse toiseen penkkaan.
Vargåsen tunnetaan Colin’s Crest -hypystään, joka on suosittu sekä yleisön että median keskuudessa. Tämä pätkä onkin ajettu miltei joka vuosi tällä vuosituhannella, mutta vuonna 2017 sitä lyhennettiin reilusti loppumaan pian Colin’s Crestin jälkeen. Tämä ratkaisu onkin varmasti ollut televisiointiryhmien mieleen.
Erikoiskokeen alussa on pari kilometriä aivan täysillä ajamista, mutta sen jälkeen tie muuttuu syheröiseksi aina Colin’s Crestille asti. Uskaltaisin jopa sanoa, että kyseessä on rallin vaikein pätkä. Ainakin se on ollut rallin hitain pätkä, jos keinotekoisia elementtejä sisältävä Torsby jätetään pois. On myös huomionarvoista, että suuri osa erikoiskokeesta ajetaan yhdellä ja samalla tiellä lukuun ottamatta yhtä ”ketunlenkkiä” ja ysikymppioikeaa juuri ennen maalia, eli pätkän hitaus ei ainakaan tule risteyksistä.
Vuonna 2017 Kris Meeke ajoi ulos Vargåsenilla pätkän puolivälin tienoilla suorassa tv-lähetyksessä, menettäen reilusti aikaa. Tuolloin Mads Østberg puolestaan hyppäsi pisimmälle Colin’s Crestillä.
Viime vuonna mieleenpainuvimmat suoritukset Colin’s Crestillä olivat Thierry Neuvillen ja Teemu Sunisen hypyt. Kummatkin koettivat lumipenkan kestävyyttä eri puolilla tietä.
Mielestäni Ruotsin rallin reitin huonoin ratkaisu on Karlstadin yleisöpätkän toistaminen lauantai-iltana. Muuten siinä ei olisi mitään vikaa, mutta matkaa huoltoparkkiin on noin sata kilometriä, joten yksi mikkihiiripätkä tuottaa 200 kilometriä siirtymää. Vargåsenin maalista suoraan Torsbyyn olisi puolestaan vaivaiset 30 kilometriä.
Ymmärrän, että yleisöpätkät ovat tärkeitä rallille taloudellisesti, ja niitä on järkevää ajaa isossa kaupungissa, mutta ehkä jokin muu ratkaisu olisi järkevämpi?
Lauantai-illan hämyssä ajetaan vielä Torsbyn pätkästä lyhyt versio nimeltä Torsby Sprint, jossa on vain yleisöä varten suunnattu kapea loppuosuus huoltoparkin kupeessa. Ensimmäinen kiihdytys ja risteys ovat eri suunnasta kuin varsinaisella pätkällä, mutta muuten erikoiskoe on vain toistoa aiemmasta. Tämän myötä myös loppuosuus ajetaan koko rallin aikana kolme kertaa, mikä on vastoin FIA:n virallisia sääntöjä, mutta poikkeuslupia ilmeisesti myönnetään.
Lauantain reitille startataan WRC-kärjen käännetyssä järjestyksessä. Ensimmäisenä tiellä ajavat perjantaina keskeyttäneet Marcus Grönholm, Sebastien Ogier ja Jari-Matti Latvala. Kilpailua johtavan Teemu Sunisen lähtöpaikka on WRC-porukan viimeisenä.