Sateisissa olosuhteissa Ruotsin Höljesissä ajettu RallyX Nordic-sarjan neljäs osakilpailu sujui Henri Haapamäeltä nousujohteisesti.
Höljesin viikonlopun toinen osakilpailu alkoi lauantaina kahdella alkuerällä ja loput erät ajettiin sunnuntaina.
Torstaina ajetussa ensimmäisessä osakilpailussa sijalle 10. sijoittunut SweepBank-tiimin täyssähköistä Ford Fiesta Supercar-autoa ajanut Haapamäki aloitti lauantaina toisen osakilpailun urakkansa sijoittuen kahden ensimmäisen alkuerän jälkeen sijalle 15. Loistavat asetelmat lähdön jälkeen molemmissa erissä saanut Haapamäki joutui kuitenkin pettymään rajusti.
– Ensimmäisessä alkuerässä sain hyvän lähdön ja pääsin kärkeen, mutta heti ensimmäiseen mutkaan tulin liian kovaa ja siitä sitten jarrut lukossa spinnasin. Toisessa sain taas hyvän lähdön ja kärkiauton mentyä lisälenkille siirryin johtoon. Siinä sitten pitkässä alamäkivasemmassa meni oikea takarengas puhki ja jouduin köröttelemään maaliin, Haapamäki kertasi tunnelmiaan lauantain erien jälkeen.
Sunnuntain kaksi alkuerää sujuivat Haapamäeltä huomattavasti paremmin ja mies nosti itsensä loistavan neljännen alkuerän päätteeksi sijalle 12. ja viimeisenä mukaan semifinaaleihin.
– Onnistuminen tuli täsmälleen oikeaan paikkaan ja sen varjolla päästiin mukaan semifinaaleihin. Tietysti se tarkoitti myös sitä, että jouduttiin pahimpaan mahdolliseen erään ja huonoon lähtöpaikkaan.
Semifinaalierässään Haapamäki sai vastaansa mm. moninkertaisen rallicrossin maailmanmestarin, Johan Kristofferssonin sekä Niclas Grönholmin tallikaveri Krisztian Szabon.
Kristoffersson ja Szabo löivät semifinaalin tahtipuikkoja ja pitivät pintansa. Viimeisestä kolmannesta finaalipaikasta taistelivat Haapamäki ja Belgian Enzo Ide, joka lopulta kuittasi paikan finaaliin. Haapamäki oli erän neljäs ja näin ollen ensimmäinen finaalista karsiutuja. Lopputuloksissa Haapamäki oli Höljesin toisen osakilpailun 11:s.
– Lähdöstä pääsin ulos kiertämään ja yritin päästä joukon puoliväliin. Ihan ei riittänyt ja neljänneksi jäätiin ja sillä paikalla tultiin myös maaliin. Positiivista oli kuitenkin se, että oltiin nopeampia kuin toisessa semifinaalissa ajanut Andreas Bakkerud, joka ajaa vastaavalla sähköautolla. Se kertoo myös siitä, että kyyti riittää näissä isommissakin karkeloissa.
– Kaiken kaikkiaan todella hieno ja opettavainen kokemus, josta iso kiitos kuuluu tietysti SweepBank-tiimille, Jani Paasoselle ja kaikille, jotka olivat tällä reissulla mukana auttamassa, Haapamäki kiitteli lopuksi.
Haapamäen kausi jatkuu heti ensi viikonloppuna Honkajoella, jossa ajetaan Rallicross SM-sarjan kauden 2021 avauskilpailu. SM-sarjaa Haapamäki kiertää omalla Ford Fiesta Supercarillaan.
Rallit.fi pääsi viime vuonna suomalaisen Ferratum Teamin sähköisen rallicross-auton kyytiin. Katso alta, miten toimituspäällikkö Aki Hietavala reagoi Juha Rytkösen ohjastaman sähkö-Fiestan kiihdytykseen.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2286,354741″ ap mute]