Rallilupaus Kalle Rovanperä osoitti jälleen viime viikonlopun Meksikon MM-rallissa, että hänen vauhtinsa on täysin vertailukelpoinen kokeneempia MM-kuljettajia vastaan.
Rovanperän toiveet WRC2-luokan huippusijoituksesta menivät murskaksi jo perjantaina, kun kivi rikkoi jäähdyttimen Skoda Fabia R5 -autosta. Lauantain ja sunnuntain erikoiskokeet Rovanperä selvitti kuitenkin kunnialla läpi – ja ennen kaikkea järkevästi.
Kallen isä Harri Rovanperä voitti vuonna 2002 Meksikon rallin, joka oli tuolloin MM-sarjan kandidaattikilpailu. Harri-isä oli viikonloppuna seuraamassa poikansa otteita olosuhteiltaan vaativassa Meksikon osakilpailussa.
– Harmittaa se perjantaiaamun juttu, mutta niille ei voi mitään. Mutta muuten Kalle tuli hyvin kaksi päivää – tasaisesti ja tarkasti, tolkku päässä. Täytyy hattua nostaa, sillä tiet eivät ole täällä helppoja, Harri Rovanperä kehaisee.
Rallin kahtena viimeisenä päivänä Kalle Rovanperä pääsi vertailemaan aikojaan tallikaveriaan ja WRC2-luokan hallitsevaa mestaria Pontus Tidemandia vastaan. Rovanperä oli yhteisajoissa niukasti nopeampi, mutta toisaalta Tidemandilla ei ollut suuria paineita, sillä uhkaajat olivat kaukana takana.
– Pontuksella oli varmasti vielä vauhtia reservissä, koska hänen ei tarvinnut ajaa tosissaan kilpaa. Se on vaikea sanoa, että mikä tilanne olisi ollut sunnuntaina, jos olisi ajettu kolme päivää kilpaa, Harri Rovanperä sanoo.
– Kallen pitää saada vielä kokemusta ja opetella näitä ralleja. MM-sarjan kärkiukoilla on niin paljon kokemusta, ettei heitä ole tarkoitus haastakaan vielä. Se on sitten ensi vuoden hommia, Rovanperä painottaa.
Kartanlukija Halttunen: Kallella kova perusvauhti
Jonne Halttunen on lukenut Kalle Rovanperälle nuotteja viime syksystä lähtien. Aiemmin Teemu Asunmaan kartanlukijana toiminut Halttunen ja Rovanperä ovat löytäneet nopeasti yhteisen sävelen ja tulostakin on tullut.
Parivaljakko avasi kauden Monte Carlon MM-rallissa, mistä tulokseksi tuli RC2-luokan kakkossija. Mikkelin SM-rallissa he ajoivat komeaan voittoon, ja Meksikossa sijoitus oli viides WRC2-luokassa.
Meksiko tarjosi erityisen haasteen myös kartanlukijalle.
– Täällä jo pelkkä nuotittaminen on tosi erilaista kuin Euroopassa. Tiet kääntyvät hirveästi jo ovat hieman luonteettomia. Tällaista emme olleet tehneet aiemmin. Kun totuimme siihen, niin tulimme tosi hyvin. Voimme olla tyytyväisiä, Halttunen kertoo.
Rovanperä ja Halttunen kellottivat viikonloppuna viisi pohja-aikaa WRC2-luokassa. Halttusen mukaan ralli sujui parivaljakolta nousujohteisesti.
– Perjantain jälkeen meillä ei ollut yhtään tilannetta koko rallissa, emmekä oikeastaan edes osuneet mihinkään. Kallella on kova perusvauhti, joka vaatii sen, että pitää olla osuva ja tarkka nuotti, Halttunen painottaa.
Rovanperä ja Halttunen ajavat seuraavan kerran MM-erikoiskokeilla huhtikuun lopussa Argentiinassa.