Grönholmin rima korkealla, vaikka täyssähköisestä kilpurista voi olla haittaa

Niclas Grönholm hakee kauden toista voittoaan viikonloppuna.
Niclas Grönholm
Niclas Grönholm. Kuva: CE Dealer Team
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallicrossin MM-sarja jatkuu kahdella MM-osakilpailulla Belgiassa. MM-näyttämönä toimii Mettetin historiallinen Jules Tachenyn rata. Mettet on kuulunut MM-sarjan kalenteriin vuodesta 2014.

CE Dealer Teamia edustava Grönholm matkaa Belgiaan MM-kolmosena. Kauden neljästä MM-osakilpailusta kolme on voitettu polttomoottoriautolla. Grönholm on joukon ainoa, joka on pystynyt nousemaan täyssähköautolla ykköseksi.

Rallicrossin MM-sarjan pääluokassa on voinut kilpailla tällä kaudella sekä täyssähköisillä että polttomoottoria käyttävillä autoilla. Ruotsalaistähti Johan Kristoffersson on toistaiseksi dominoinut sarjaa Volkswagen Polollaan, jossa on perinteinen polttomoottori.

– Ehkä pikkaisen on yllättänyt, että polttomoottoriautot ovat olleet näinkin vahvoja. Ovat saaneet autonsa toimimaan hienosti etenkin lähdöissä. Ennalta parhaat radat meille, kuten Portugalin rata, ovat vielä edessä, Grönholm kertoo.

Kolme voittoa ottaneella Kristofferssonilla on MM-sarjassa 25 pisteen etumatka norjalaisen Ole Christian Veibyhyn. Grönholm on puolestaan yhdeksän pisteen päässä Veibystä.

– Ero ei ole niin suuri kuin MM-pistetilanne näyttää. Ilman pieniä murheita olisimme pystyneet haastamaan kärkeä paremmin jo aikaisemmin. Sarjan kannalta on hyvä, että luokassa on autoja, jotka pystyvät kilpailemaan tasaväkisesti toisiaan vastaan, Grönholm muistuttaa.

Belgian Mettetin MM-osakilpailuista Grönholm odottaa tasaista vääntöä voitoista.

– Radalla on paljon shikaaneja, joissa autoilta vaaditaan painonsiirroissa tasapainoisuutta. Täyssähköautomme painaa hieman enemmän, joten se voi olla haitaksi meille. Mutta niin kauan kuin rata on kuiva, pystymme taistelemaan hyvistä sijoituksista.

Lähdön onnistuminen Mettetissä on tärkeä asia. Grönholmin reaktioajat ovat olleet lajin ehdotonta kärkeä.

– Hyvistä reaktioajoista tulee pitää kiinni jatkossakin. Radan ensimmäinen mutka on yli ysikymppinen, siksi paalupaikalta lähtevä saa aina sisämutkaan edun. Ulkokautta on hankala ketään kiertää. Veikkaan, että ensimmäisessä mutkassa nähdään monta hässäkkää.

Grönholm painottaa, että hänen tavoitteensa Belgiassa on kasvattaa täyssähköautojen voittosaraketta kahdella ykköstilalla.

– Voitto on aina ehdoton ykköstavoitteeni, ja uskon, että minulla on Belgiassa siihen myös mahdollisuudet, Grönholm summaa.

Lue myös nämä