Kahdessa edellisessä SM-sarjan osakilpailussa keskeyttämään joutunut Grönholm haluaa rallikaudelleen hyvän päätöksen. Tavoitteena on päättää SM-kausi kunnialla ja suunnata sen jälkeen katseet kohti rallicrossin MM-sarjan loppuhuipennusta.
– Ehkä nyt jo voisi pysyä siinä tiellä, Grönholm naureskelee.
– Kaksi edellistä SM-rallia päättyi ulosajojen takia keskeytykseen. Kuudesta kisasta kolmessa olemme ajaneet maaliin ja kolmessa keskeyttäneet. Jos ylipäätään SM-sarjaa miettii, niin kolme keskeytystä ei ole hyvä saldo. Liikaa on tullut virheitä. Vaikka emme ole tällä kaudella mitään Suomen mestaruutta lähteneetkään hakemaan, niin tiellä pitää pysyä, Grönholm jatkaa.
Tulevana lauantaina kysymyksessä on Grönholmille kauden viimeinen ralli.
– Emme me Kiteelle hulluttelemaan lähde. Koetetaan välttää virheitä ja ajaa ehjä ralli. Se olisi tässä kohtaa tärkeää, Grönholm muistuttaa.
Kaksikko starttaa Skoda Fabia RS Rally2 -autollaan reitille SM-pistetilanteen mukaisesti lähtönumerolla kuusi. Kiireisen kesän aikana testit ovat jääneet vähiin, mutta Skodan uusin Fabia RS Rally2 on tullut kuitenkin koko ajan tutummaksi.
– Lähtöpaikkamme on hyvä. Autossamme on yhä muutama juttu, joita haluaisin kokeilla. En vielä pysty ulosmittaamaan automme koko potentiaalia täydellisesti. Ajoni on kesän aikana kehittynyt, ja se kehittyy lisää, kun luotan sataprosenttisesti nuottiini, Grönholm summaa.
– Vielä tulee turhia vaihteen vaihtoja, koska en ole aina varma, että voiko johonkin mutkaan mennä kolmosella vai nelosella. Etenkin tällä uudella Skodalla tuollaisissa kohdissa häviää tai voittaa, ja jos turhat vaihtamiset jäävät pois, niin saat auton vahvoista ominaisuuksista kaiken hyödyn irti.
Rallicrossia leipätyönään ajava Grönholm kertoo, että myös luottoa omaan tekemiseen tarvittaisiin aivan huipputuloksiin.
– Vaikka olenkin mennyt monessa asiassa eteenpäin, tekemistä on vielä etenkin pitkien mutkien ajamisessa, joiden ajamiseen pitäisi saada enemmän tarkkuuta ja itseluottamusta, Grönholm kertoo.
Grönholm hakee SM-kauden finaaliviikonlopulta Kiteeltä ensisijaisesti ehjää rallia.
– Yritetään päättää kausi ehjään suoritukseen. Kymmenen erikoiskoetta, joista kolme ajetaan kahdesti. Toinen ajokerta auttaa minua nuottini kanssa ja ehkä muistan jotain kohtia jo ulkoakin. Kahteen kertaan ajettavat erikoiskokeet ovat hyvä juttu, ja se pitää osata hyödyntää. Edetään askel kerrallaan.