FIA:n rallipomolla raju tavoite MM-sarjaan – ”Aluksi se kuulostaa ehkä unelmalta”

Jari-Matti Latvala
WRC-autot ovat kalliita. Kuvassa Jari-Matti Latvala vuoden 2019 Katalonian osakilpailussa. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kansainvälisen autoliiton FIA:n rallipomolla Yves Mattonilla on kunnianhimoiset suunnitelmat. Entinen Citroenin tallipäällikkö haluaa nähdä MM-sarjassa jopa 20 tehdaskuskia seuraavan viiden vuoden aikajänteellä. 

Matton uskoo, että uudet muutokset, joita on tehty MM-sarjan alaluokkiin (WRC2 ja WRC3) tuovat mukaan uusia valmistajia.

– Haluamme, että se on keskimääräinen lukema (20). Koskaan aiemmin sellaista määrää ei ole nähty WRC:n aikana ja se on tavoite seuraavaksi viideksi vuodeksi, Matton tähdentää WRC.comin verkkosivuilla.

– Aluksi se kuulostaa ehkä unelmalta, mutta uskon, että askel askeleelta me pääsemme siihen, että 20 autoa on viivalla. Se on pitkä prosessi, mutta se on toisaalta ainoa tapa saavuttaa tavoite, Matton jatkaa.

WRC-autot ajavat tälläkin kaudella omassa kategoriassaan. FIA kuitenkin muutti luokituksia siten, että se poisti viime vuoden ”turhakkeen” eli WRC2 Pro -luokan. Tänä vuonna WRC2-luokassa voivat kilpailla tehdastiimit sekä yksityistallit. WRC3-luokassa ovat mukana puolestaan yksityiskuskit, joskin samoilla R5-luokituksen menopeleillä.

Myös Matton tunnustaa paineen MM-sarjaa kohtaan. Tällä hetkellä WRC-autoilla ajaa vain kymmenkunta kuljettajaa. Kysyntä olisi kuitenkin paljon kovempi.

– Tiedämme, että moni valmistaja haluaisi myydä autoja. Tiedämme myös, että osa heistä ovat joustavampia ja voisivat antaa yksityiskuskeille mahdollisuuden ajaa niitä, Matton toteaa.

– Ne eivät välttämättä olisi uusia autoja, mutta kuitenkin uuden sukupolven autoja, ehkä vähän vanhemmalla luokituksella. Me teemme töitä sen eteen, ja on vain järkevää laittaa autoja markkinoille, Matton jatkaa kenties viitaten entisen työnantajansa Citroenin WRC-autoihin.

Kaudella 2022 WRC-autot siirtyvät hybridiaikaan, mikä laittaa pelin jälleen uusiksi.

 

Lue myös nämä