FIA:n rallipomo tylyttää Sebastien Ogieria – ”Ei siitä monet kuskit ole valittaneet”

Sebastien Ogier
Sebastien Ogier. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan kuusinkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier nosti taas pari viikkoa sitten ajetun Sardinian rallin yhteydessä esiin nykyisen lähtöjärjestyksen järkevyyden.

Ogier on monta vuotta joutunut kärsimään auramiehen roolista soraralleissa, kun MM-sarjan nykykäytänteen mukaan piikkipaikalla sarjassa oleva kuski lähtee myös ensimmäisenä tielle rallissa kuin rallissa. Lähtöpaikan merkitys korostuu eritoten kuivissa ja karkeissa sorakisoissa.

Lue myös: Sebastien Ogierilta raju vihjaus – onko Toyotan kilpailijatiimillä epäreilu etu seuraavassa MM-rallissa?

Ranskalaistähti haluaisi sääntöön muutosta, mutta FIA:n rallipomo Yves Matton on toista mieltä.

– Ei siitä monet kuskit ole valittaneet. MM-sarjan johtajana varmasti kärsii eniten lähtöpaikasta. Minulla on sähköposti, minulla on puhelin ja voin liittyä keskusteluun myös muualla. Tämä asia on ollut pöydällä kahdesti WRC-komission kokouksissa, mutta silloin päätimme pitää vanhan säännön, Matton tähdentää DirtFishin verkkosivuilla.

– Ainoa päätös oli muuttaa lähtöjärjestystä lyhyissä ralleissa. Komissiossa on mukana kisajärjestäjiä, autonvalmistajia ja MM-sarjan edustajia. Sinne voi tulla mukaan.

Rallivarikolla on kuitenkin herännyt entistä vahvemmin kaipuu takaisin vanhaan systeemiin, jossa testierikoiskoe toimi myös aika-ajopätkänä. Silloin paras kuski voi valita mieleisensä lähtöpaikan. Ja jotta hommasta ei tule liian epäreilua, olisi järkeä kopioida Viron ja Turkin rallin formaatti, jossa lähtöpaikat kääntyvät jo avauspäivänä ensimmäisen pitkän lenkin jälkeen.

Aika-ajopätkiä ajettiin MM-sarjassa vuoteen 2013 saakka. Sen jälkeen homma on toiminut mallikkaasti muun muassa EM-sarjassa.

Lue myös: Sebastien Ogier pisti vaikeudet huonon tuurin piikkiin, mutta iso unelma yhä elossa – ”Helpommin sanottu kuin tehty”

Lue myös nämä