FIA:n rallipomo avasi, miten uudet hybridikilpurit toimivat erikoiskokeilla

Toyota GR Yaris Rally1
Juho Hänninen on testannut Toyotan uutta Rally1-autoa.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarja siirtyy ensi vuonna uudelle aikakaudelle, kun nykyiset WRC-autot vaipuvat pikku hiljaa unholaan ja tilalle tulevat hybriditekniikalla toimivat Rally1-kilpurit. 

MM-sarjan nykyiset tiimit Toyota, Hyundai ja M-Sport Ford ovat keväällä ajaneet ensitestejään Compact Dynamicsin hybridipaketeilla. Uuden teknologian käytöstä rallipikataipaleilla on ollut tarjolla vähän tietoa. FIA:n rallipomo Yves Matton kuitenkin selittää asiaa Motorsport.comin sivuilla.

– Meillä on päälinjat olemassa. Pääosin sitä käytetään siirtymäosuuksilla, jolloin voidaan ajaa täysin sähköllä, Matton aloittaa.

– Systeemiä voidaan käyttää myös pätkän alussa, kun käytössä ovat yhtä aikaa sekä hybridi- että polttomoottori. Näin saadaan maksimivoima irti autosta. Myös joissain tietyissä olosuhteissa pätkillä hybridi on apuna. Tällöin mukaan tulevat erilaiset ohjelmistot, joita voi sitten kukin säätää haluamallaan tavalla, Matton jatkaa.

F1-sarjassa lisävoimaa on saatu autoihin nappia painamalla. Rallissa tilanne tulee Mattonin mukaan olemaan toinen.

– Ei siellä ole nappia, jota painamalla aktivoidaan voimantuottoa. Se on enemmänkin ohjelmisto, joka tietyissä olosuhteissa antaa sinulle enemmän voimaa, Matton selittää.

– Tiimeillä on joukko erilaisia strategioita, joita voi valita. Kuskit eivät voi kuitenkaan itse näitä asetuksia tehdä. Systeemi on kuitenkin käytössä joka pätkällä.

Hybridi-autoista on riittänyt paljon porinaa, sillä kiire on tällä hetkellä valtava, jotta autot saataisiin ensi tammikuuksi viivalle Monte Carloon. FIA toi hybridit mukaan ralliin ajatuksenaan saada sarjan vetovoimaa nostettua autonvalmistajia ajatellen. Toistaiseksi mukaan ei ole kuitenkaan tulossa yhtään uutta automerkkiä.

– Homma on sujunut ihan hyvin ja kaikki valmistajat ovat testanneet kunnon olosuhteissa, lähinnä soralla, koska he haluavat ensin testata autojaan pahimmissa mahdollisissa oloissa. Palaute on ollut positiivista kuskeilta ja tiimeiltä. Töitä on vielä paljon edessä, mutta on tässä vielä monta kuukautta ennen Montea, Matton yrittää nostaa henkeä.

– Tämä on mielenkiintoinen uusi aikakausi. Rally1-autot ovat nopeampia, mutta myös koko turvallisuusrakenne autossa on uusi. Olemme vähän myöhässä, mutta positiivisten testien myötä näemme varmasti autot valmiina kauden 2022 alussa.

Katso alapuolelta Sardinian MM-rallin parhaat palat.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,380274″ ap mute]

Lue myös nämä