FIA sai sapiskaa toimittajilta – tällaisen puolustuspuheen tekninen johtaja piti

Rallin MM-sarjan tekniset säännöt menevät uusiksi vuonna 2027.
Ott Tänak
Ott Tänak johtaa Kreikan Akropolis-rallia perjantain päätteeksi. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Nykyiset Rally1-autot jäävät tuolloin historiaan ja uudet WRC27-autot tulevat teknisessä mielessä vastaamaan lähinnä nykyisiä Rally2-autoja.

FIA on saanut aiheesta myös sapiskaa. Toimittajat ovat kritisoineet kansainvälisen autoliiton viestintää asian tiimoilta. On sanottu, että uusien sääntöjen sisältö on edelleen hieman epäselvä, vaikka uusien sääntöjen on sanottu olevan jo käytännössä valmiit.

FIA:n tekninen johtaja Xavier Mestelan-Pinon myöntää osittain viestinnän epäonnistuneen, mutta kokee kuitenkin, että FIA on asiasta viestinyt ihan riittävän selkeästi.

– Ehkä en ilmaissut itseäni aiemmin tarpeeksi selkeästi, mutta olemme jo kertoneet, että säännöt on hyväksytty viime joulukuussa Maailman moottoriurheiluneuvostossa. Kun sanoin, että tarkennamme vielä yksityiskohtia, se on täysin normaalia – näin on kaikkien sääntöjemme kohdalla. Säännöt elävät koko ajan, aivan kuten me itsekin. Ne kehittyvät jatkuvasti, hän muistuttaa.

Sen Mestelan-Pinon kuitenkin myöntää suoraan, että uusissa säännöissä riittää vielä työnsarkaa.

– Tässä tapauksessa, kun puhumme yksityiskohdista, tarkoitan esimerkiksi iskunvaimentimia tai pyöränkaarien mitoitusta koskevia täsmennyksiä, hän kertoo.

– Ne ovat hyvin tarkkoja asioita, sillä kun laaditaan uusia sääntöjä, syntyy aina harmaita alueita, jotka täytyy lopullisesti määritellä. Valmistajat työskentelevät näiden asioiden parissa ja huomauttavat, jos jokin kohta ei ole tarpeeksi selkeä. Silloin me täsmennämme sitä, hän jatkaa.

Vuoden 2027 tekniset säännöt ovat kuitenkin jo käytännössä valmiit. Esimerkiksi Toyota on jo vahvistanut kehittävänsä uutta autoa niiden pohjalta.

– Mutta itse säännöt on jo kirjoitettu ja hyväksytty. Itse asiassa jotkut valmistajista ovat jo suunnitelleet uuden auton näiden sääntöjen pohjalta. Ja jos he ovat sen tehneet, se kertoo, että heillä on kaikki tarvittavat tiedot auton suunnitteluun, FIA-pomo muistuttaa.

Mutta sekin on totta, että kun FIA:lta on tänä vuonna kysytty uusista teknisistä säännöistä, ovat vastaukset aina olleet melko samankaltaisia. Autovalmistajat ovat myös viestineet, että heidän täytyy vielä odottaa lopullisia sääntöjä, jotta uusien autojen suunnittelutyö voidaan viedä maaliin saakka. Viestinnässä on siis edelleen selkeä ristiriita olemassa.

– Saatte meiltä ja valmistajilta saman viestin, joka koskee työtä, jota olemme tehneet kesän aikana. Kuten sanoin, Suomen MM-rallin jälkeen suoritimme viimeisen fyysisen testin – niin sanotun kiihtyvyyskelkkatestin. Teimme törmäystestit varmistaaksemme, että tietokonesimulaatioissa saadut tulokset pitivät paikkansa. Viimeinen testi saatiin valmiiksi viime torstaina, Mestelan-Pinon kertoo ja viittaa aikaan ennen Keski-Euroopan MM-rallia.

Mestelan-Pinon kertoo, että turvallisuuteen liittyvistä testeistä on saatu hyvin lupaavia tuloksia.

– Kaikki testit onnistuivat hyvin ja vahvistivat CFD-simulaatioiden tulokset. Tämä tarkoittaa, että auton turvallisuustaso on samaa luokkaa kuin Rally1-luokan autoissa – tai joissain tapauksissa jopa parempi. Olemme siis tehneet hyvää työtä yhdessä valmistajien kanssa, hän sanoo.

– Uusien sääntöjen mukainen auton rakenne on turvallisuuden kannalta onnistunut. Toisin sanoen turvallisuustaso on yhtä hyvä tai parempi kuin nyt, riippuen testitapauksesta. Säännöt ovat siis valmiit. Jos joku haluaa suunnitella auton, hänellä on kaikki siihen tarvittava tieto, Mestelan-Pinon jatkaa.

Mestelan-Pinon kertoo, ettei medialle tai yleisölle voida jakaa ihan kaikkea tietoa uusista säännöistä vapaasti luettavaksi. Sen takia viestintä voi hänen mukaansa vaikuttaa ulospäin hieman sekavalta ja epäjohdonmukaiselta.

– Ymmärrän kyllä, että jotkut valmistajat eivät ehkä sano teille aivan samaa asiaa tai eivät jaa samoja näkemyksiä. Mutta meidän puoleltamme voimme todeta, että sääntöpaketti on saatavilla. Jos valmistaja tai virittäjä haluaa sen, se on jaettavissa heille, FIA-pomo sanoo.

– Sääntöjä ei kuitenkaan julkaista vapaasti verkossa, koska kyseessä on niin sanottu homologointisääntö. Sen saavat käyttöön vain valmistajat tai hyväksytyt yhteistyötahot, jotka ovat keskustelleet asiasta kanssamme. Emme halua jakaa sitä kaikille, kuten varmasti ymmärrätte.

Lue myös nämä