FIA-pomolta tiukka linjaus – onko tässä ratkaisu rallin MM-sarjaan?

Jean Todt
Jean Todt. Kuva: GEPA pictures/Red Bull Content Poo
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kansainvälisen autoliiton FIA:n tavoitteena on, että kattojärjestön alaisissa moottoriurheilusarjoissa päästään nollapäästöihin tulevaisuudessa.

Rallin MM-sarja ottaa ensi kaudella ensimmäisen askeleen kohti sähköistymistä, kun WRC-autoista tulee hybridiyksiköillä varustettuja Rally1-luokituksen kilpureita. Siitä on vielä pitkä matka nollapäästöihin, sillä polttomoottori vauhdittaa edelleen pääluokan autoja erikoiskokeilla.

Entinen WRC-kuljettaja Hayden Paddon on kehittänyt tiiminsä kanssa täysin sähköisen ralliauton. Pelkästään sähköllä kulkeva menopeli on kuitenkin punainen vaate useimmille ralliniiloille ja myös lajivaikuttajille.

Esimerkiksi Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kertoi hiljattain Rallit.fille, että hän ei anna ääntään sähköisille rallikilpureille.

– Täysin sähköiset autot eivät toimi ralliautoilussa. Jos ei ole ääntä, siitä ei tule mitään, Latvala totesi.

Lue myös: Jari-Matti Latvalalta tiukka linjaus – tarjosi oman ehdotuksensa rallin MM-sarjaan: ”Olisi mielestäni paras ralliteille”

Autoista lähtevä kova ääni on yksi turvallisuustekijöistä ralleissa. Pärinä antaa katsojille varoituksen lähestyvästä kilpurista.

Latvala toivoikin, että ralliautoilussa voitaisiin tulevaisuudessa siirtyä vaihtoehtoisiin polttoaineisiin. Myös FIA:n puheenjohtaja Jean Todt heitti ilmoille samanlaisen ajatuksen viime viikonloppuna Formula E -sarjan osakilpailun yhteydessä Roomassa.

– Kaiken moottoriurheilun pitää olla nollapäästöistä tulevaisuudessa. Jos se ei tapahdu sähköistymisellä, se voisi toteutua polttoaineilla, Todt linjasi Autosportin mukaan.

– Olimme pioneereja hybridivoimanlähteillä Formula 1 -sarjassa ja meillä on Formula E. Mutta saman pitää tapahtua myös ralliautoilussa ja vakioautosarjoissa. Mikään sarja ei pääse pakoon tältä yhteiseltä kohtalolta, ranskalaispomo lisäsi.

Todtin mukaan FIA on suunnannut katseensa etenkin vetyyn.

– Se on erittäin kiinnostava teknologinen kehityssuunta. Monet tekevät töitä sen kanssa ja FIA antaa siihen oman panoksensa. Teemme paljon testejä laboratorioissamme ja meiltä tulee pian tiedote liittyen vetyyn, Todt vihjaili.

Katso alapuolelta edellisen MM-rallin, Rovaniemen osakilpailun parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,367750″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat