FIA-pomolta tilinpäätös koronan supistamasta rallikaudesta 2020 – ”Ei minulla aina ollut kovin paljon uskoa”

Yves Matton
Yves Matton toimi Citroenin rallitallin pomona vuosina 2012-17. Kuva: Ivo Kivistik / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarja typistyi koronaviruksen vuoksi kaudella 2020 vain seitsemän osakilpailun mittaiseksi. Alkuvuodesta ajettiin kolme MM-rallia ja tilanteen hieman helpotettua syksyllä vielä neljä kilpailua lisää. 

Citroenin rallitallista vuoden 2018 alussa kansainvälisen autoliitto FIA:n rallipomoksi siirtynyt Yves Matton kuvailee vuotta erittäin vaikeaksi, mutta on samaan hengenvetoon tyytyväinen, että ainakin isoissa rallisarjoissa tittelit saatiin jaettua.

– Monet ihmiset olivat todella motivoituneita saavuttamaan jotain erityistä, joskus he tekivät sen, vaikkei viimeistä päätöstä ollut tehty. Kaikki halusivat saada mestaruudet jaettua. Teimme sen eteen töitä WRC:ssä sekä kansallisissa sarjoissa. Kaikkien näiden ihmisten sitoutuminen toi lopulta tuloksia ja saimme tittelit jaettua niille kuuluvalla arvolla, Matton summaa japanilaisella RallyPlus-sivustolla.

Belgialainen rallipomo myöntää, että miehen oma usko oli välillä koetuksella koronakurimuksessa.

– Ei minulla aina ollut kovin paljon uskoa, mutta välillä olo oli positiivinen ja välillä taas negatiivinen. Oli vaikea odottaa niin pitkään, kun tauko venyi suureksi. Sitten kun Roomassa (ERC) ja Virossa (WRC) pysyttiin ajamaan, niin vakuutuin, että koko prosessi voidaan viedä läpi ja kisat ajaa, Matton sanoo.

– Formuloissa pystyttiin palaamaan kisoihin aiemmin, mutta rallissa tilanne on niin erilainen kuin suljetuilla radoilla. Meidän piti vain sopeutua omaan tilanteeseen. Roomassa ja Virossa kisajärjestäjät sekä hallitukset tekivät kovasti töitä uusien lähestymistapojen suhteen ja uusien työkalujen avulla. Varmasti se oli jättimäinen haaste molemmille organisaatioille. Kaikkein hankalinta oli saada aikaan suunnitelma koronaviruksen kontrolloimiseksi, rallpomo jatkaa.

Kaudeksi 2021 FIA ja WRC-promoottori rakensivat 12 MM-rallin kalenterin, joista Ruotsin helmikuinen osakilpailu on jo peruttu. Kauden on määrä alkaa Monte Carlon rallilla tammikuun loppupuolella.

– En voi taata sitä, mutta tässä vaiheessa olen aika luottavainen, että Monte Carlon ralli voidaan järjestää. Tietenkin siellä on rajoituksia ja muutoksia on tehtävä. Jos voimme sen rallin järjestää, niin sitten voimme pitää enemmän kisoja myös jatkossa. Tietenkin on sääli, että Ruotsin rallia ei voida ajaa, Matton toteaa.

Seuraava kisa Monte Carlon jälkeen tällä hetkellä kalenterissa on vasta huhtikuun lopun Kroatian uusi MM-osakilpailu. Vielä onkin mahdollista, että FIA ottaa mukaan yhden varakisan alkuvuoteen. Spekulaatioissa on arveltu Tunturirallin nousemista WRC-kisaksi.

FIA ja WRC-promoottori painottivat kisojen määrässä tarkoituksella loppuvuotta sekä koronan että kauden 2022 uusien hybridiautojen vuoksi. Tiimit tarvitsevat alkuvuodesta aikaa uuden teknologian ralliauton kehittämiseen.

– Luulen, että koronatilanne tulee jatkumaan vuonna 2021, mutta ajatukset ovat nyt positiivisempia kuin viime vuonna. Olemme kuitenkin ottaneet tilanteen huomioon, kun tallit valmistelevat uutta autoa. Myös rajoitukset on otettu huomioon, ja emme esimerkiksi laittaneet kalenteriin kaukoralleja ennen kuin vuoden toisella puoliskolla, Matton toteaa.

– Tiedän, että kaikkia perinteisiä kisoja ei ole mukana WRC-kalenterissa, mutta se ei tarkoita, etteikö ne voisi palata mukaan myöhemmin.

Ensi vuonna Pirelli palaa rengasvalmistajaksi MM-sarjaan. Matton haluaa myös kasvattaa osallistujamääriä MM-ralleissa.

– Olen kuullut monilta ihmisiltä, että heillä on kiinnostusta ajaa kaikki rallit. Katsotaan, mitä tapahtuu, mutta uskon, että saamme hyvän määrän kilpailijoita kaikissa luokissa. Olemme saaneet myös positiivista palautetta Pirellin paluusta MM-sarjaan. Teemme koko ajan töitä, että jatkuvuutta on ylipäätään ja että uusia kuskeja saadaan mukaan. Olen erittäin kunnianhimoinen ja odotan innolla tulevaa kautta, Matton paaluttaa.

Katso alta kauden 2020 päätösosakilpailun Monzan MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,358031″ ap mute]

 

 

Lue myös nämä