Kansainvälisen autoliiton FIA:n rallipomo Yves Matton vakuuttaa, että Citroenin lähdöstä huolimatta rallin MM-sarjan tulevaisuus on turvattu.
Mattonin mukaan kaudeksi 2022 tulevat WRC-kilpurit, joiden on tarkoitus toimia hybridimoottoreilla, saattavat tuoda lisää autonvalmistajia lajin pariin. Ensi kaudella mukana ovat vain Toyota, Hyundai sekä brittiläinen yksityistiimi M-Sport Fordin kalustolla.
FIA on esitellyt alustavat ohjeet hybriditeknologiaan siirtymisestä, mutta autoliittoa on kritisoitu hitaasta päätöksenteosta. Autonvalmistajien on vahvistettava huhtikuuhun 2020 mennessä, sitoutuvatko ne uusiin teknisiin sääntöihin kaudella 2022.
– Kysynnän ja mielenkiinnon perusteella rallin MM-sarjassa on enemmän kuin kolme autonvalmistajaa tulevaisuudessa, belgialainen Matton sanoo Motorsport Aktuell -lehdessä.
– FIA tekee parhaillaan töitä hybridisääntöjen parissa. Asia julkistetaan keväällä 2020 FIA:n kokouksessa. Sen jälkeen valmistajilla on vielä 18 kuukautta aikaa kehittää kilpa-auto, Matton jatkaa.
Mediassa on spekuloitu, voisivatko nykyiset R5-autot – tietyin parannuksin – korvata tämän hetken WRC-autot, jos autonvalmistajien kanssa ei päästä sopuun hybriditeknologiasta. R5-autot nimittäin vähentäisivät kuluja huomattavasti. Matton kuitenkin kiistää asian.
– Tällä hetkellä on olemassa vain vaihtoehto A. Olemme vakuuttuneita, että lajimme on vaikeuksissa ilman uutta moottoriteknologiaa, Matton korostaa.
– Yksi asia on kuitenkin varma. Jos huhtikuussa ei ole yhteisymmärrystä hybriditeknologiasta, meidän on mietittävä muita vaihtoehtoja. Mielestämme huhuissa pyörineet R5-autojen kehitysversiot eivät kuitenkaan ole vaihtoehto lajin huipulle autonvalmistajia silmällä pitäen, Matton jatkaa.
WRC-tallit ovat aloittaneet valmistautumisensa ensi kauteen. Katso alta video Sebastien Ogierin ensimmäisestä testistä Toyota Yaris WRC-autolla.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2286,292929″ ap mute]