Tämä on nyt rallin MM-sarjan suurin tavoite

Rallin MM-sarjassa halutaan nähdä jatkossa enemmän kilpailua.
Sebastien Ogier
Sebastien Ogier. Kuva: TGR WRT/McKlein
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Nykyiset Rally1-autot jäävät tuolloin historiaan ja niiden tilalle tulevat tällä hetkellä nimeä WRC27 tottelevat autot.

Uusien WRC27-autojen kustannuskatoksi on asetettu hyvin maltilliset 345 000 euroa ja teknisesti ne tulevat vastaamaan lähinnä nykyisiä Rally2-autoja.

Kustannusten pienentymisen myötä rallin MM-sarjasta pyritään tekemään houkuttelevampi vaihtoehto yhä useammille autovalmistajille. Nykyisten kahden tehdastiimin eli Toyotan ja Hyundain rinnalle toivotaan enemmän valmistajia, mitkä olisivat valmiita panostamaan kunnolla rallin MM-sarjaan. Ja tätä kautta MM-sarjaan toivotaan enemmän kilpailua.

– Tavoitteenamme on, että vuonna 2027 mahdollisimman moni auto kilpailee pääluokassa, kansainvälisen autoliiton FIA:n tekninen johtaja Xavier Mestelan-Pinon vahvistaa.

Vuoden 2027 sääntöihin liittyy kuitenkin edelleen epäselvyyksiä. Niitä on pyritty nyt parhaan mukaan selventämään. FIA:n mukaan uudet tekniset säännöt ovat käytännössä jo valmiit – vain viimeisiä yksityiskohtia vielä hiotaan. FIA on aiemmin myös korostanut sitä, että kaikilla mukaan haluavilla valmistajilla on jo olemassa autojen valmistamiseen riittävät tiedot.

Mestelan-Pinonin mukaan nykyiset Rally2-autot tulevat todennäköisesti kilpailemaan uusien pääluokan autojen rinnalla. Ainakin aluksi.

– Lyhyellä aikavälillä se tarkoittaa, että samassa luokassa olisivat sekä Rally2-autot että uudet WRC 2027 – autot. Molemmat olisivat siis mukana. Emme halua tasapainottaa autoja tai luoda niin sanottua teknologian vastaavuutta, Mestelan-Pinon sanoo.

– Meillä on vain kaksi eri teknistä sääntöä: Rally2 ja WRC 2027. Molemmilla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa – siinä kaikki, hän jatkaa.

Tehoiltaan uudet pääluokan autot vastaavat nykyisiä Rally2-autoja, mutta pieniä erojakin autoista löytyy teknisessä mielessä.

– Paino ei ole täsmälleen sama, koska moottorit ovat erilaiset. Aerodynamiikan, alatukivarsien tai iskunvaimenninteknologian osalta voi olla pieniä eroja, Mestelan-Pinon mainitsee.

Mestelan-Pinon korostaa kuitenkin, että kyse on kahdesta eri kokonaisuudesta.

– Lopulta kyse on kuitenkin kahdesta sääntökokonaisuudesta. Emme siis pyri tekemään niistä samanlaisia, vaan haluamme vain todeta, että kyse on kahdesta eri alustasta ja kahdesta erilaisesta teknologiasta, FIA-pomo linjaa.

Lue myös nämä