FIA-pomo Jean Todt haluaa hybridiautot rallin MM-sarjaan – kolmen vuoden päästä ajetaan jo sähköautoilla?

Jean Todt
Jean Todt. Kuva: GEPA pictures/Red Bull Content Poo
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjassa nähtiin viime vuonna ehkä koko lajihistorian jännittävin kamppailu maailmanmestaruudesta. Muutenkin ralli nauttii suurta suosiota tällä hetkellä. 

Tästäkin huolimatta FIA:n presidentti Jean Todt vaatii kehitystä. Todt ei ymmärrä, miksi hybridiautoja ei vielä nähdä rallin MM-sarjassa. Yhtenä syynä on, että kattojärjestö ei ole vielä antanut ohjeita tulevien rallitykkien suunnittelua varten.

WRC:ssä siirrytään monien tahojen mukaan sähköautoihin vuonna 2022. Teknologiaa varten on määrä antaa säädökset vielä tämän vuoden aikana.

– Henkilökohtaisesti minä haluaisin laittaa kaiken teknologisen kehityksen ralliin. Vielä ei tiedetä, millaisia seuraavan sukupolven WRC-autot tulevat olemaan, mutta siitä ilmoitetaan myöhemmin tänä vuonna, Gapin huoltoalueella Monte Carlon MM-rallissa vieraillut Todt sanoo saksalaisella Motorsport Total -sivustolla.

Nykyiset WRC-autot ovat olleet erikoiskokeilla pari vuotta ja laji on noussut osin niiden myötä suureen suosioon. Todt haluaa uuden teknologian käyttöön, mutta tämän hetken MM-sarjan autovalmistajat eivät luonnollisesti halua kesken ”kauden” (2017-2021) lähteä muuttamaan autojaan.

– He (valmistajat) eivät halua sääntömuutoksia. Se on aina sama juttu. Minusta tämä ei ole mikään lähtökohta. Kun menen autonäyttelyihin Frankfurtiin, Pariisiin, Kiinaan ja niin edelleen, näen vain uusia teknologioita. On turhauttavaa nähdä, että uutta teknologiaa ei haluta FIA:n sarjoissa, Todt puhisee.

– Nyt valmistajat kuitenkin ovat vihdoin sanoneet, että me tarvitsemme hybridejä. FIA:n insinöörit tekevät töitä yhdessä valmistajien kanssa, jotta saamme uudistukset vuoteen 2022 mennessä.

FIA:n rallipomo ja entinen Citroenin tallipäällikkö Yves Matton vahvistaa asian.

– Me tiedämme aikataulun erittäin hyvin ja julkaisemme uudet säännöt vuoden 2019 aikana. Se antaa valmistajille enemmän kuin tarpeeksi aikaa valmistautua, Matton tähdentää.

Lue myös nämä