FIA haluaa MM-rallit Kiinaan ja Pohjois-Amerikkaan – ”Meillä on selkeä suunnitelma”

Rally China
Vuoden 2016 Kiinan MM-ralli peruttiin tulvien vuoksi. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Tulevalla rallin MM-sarjan kaudella ajetaan viisi kaukorallia, kun WRC-autot nähdään Meksikossa, Argentiinassa, Keniassa, Uudessa-Seelannissa ja Japanissa. 

Alunperin ideana oli ajaa myös Chilessä, mutta kisa peruttiin maassa vallitsevien levottomuuksien takia. WRC-tallit ovat kritisoineet kaukorallien lisäämistä kalenteriin, mutta Kansainvälinen autoliitto FIA haluaa niitä lisää.

Saksalaisen Rallye Magazin -lehden mukaan FIA haluaa lähitulevaisuudessa kisat Kiinaan ja Pohjois-Amerikkaan. Automarkkinoiden ja lajin kannalta on tietenkin suotavaa, että kisoja ajetaan siellä, missä markkinat ovat isoimmat. Rallitalleille kaukokilpailut kuitenkin ovat iso kuluerä ja vievät paljon aikaa.

FIA on perustanut työryhmän, jonka tuella Kiinan ja Yhdysvaltojen tai Kanadan on helpompi palata takaisin WRC-tasolle. Vastaavan työryhmän apua käytti myös Kenian Safari-ralli. Kyseiset neuvonantajat tulivat Walesin rallin organisaatiosta.

– Meillä on selkeä tavoite palata Pohjois-Amerikkaan ja Kiinaan. Meillä on työryhmä, jonka avulla tulokkaiden on helpompi organisoida MM-tason ralli, FIA:n rallipomo Yves Matton kertoo.

Kaudeksi 2020 Euroopan kisoista kalenterista tippuivat pois Korsika ja Katalonia. Tilalle tulivat Safari-ralli sekä Toyotan kotiralli Japanissa.

Kiinassa on viimeksi ajettu MM-osakilpailu vuonna 1999, jolloin voittoa juhli Didier Auriol Toyota Corolla WRC:llä. Myös kaudella 2016 Kiinassa oli määrä ajaa MM-ralli, mutta kilpailu peruttiin tulvien vuoksi.

Lue myös: Mihin huippukuskit veisivät rallin MM-sarjan? Jari-Matti Latvalalta Kummelista tuttu vastaus

Yhdysvalloissa Olympus-ralli kuului MM-kalenteriin vuosina 1986-1988. Voittoihin siellä ylsivät Markku Alén, Juha Kankkunen ja Miki Biasion, jotka kaikki veivät ykköstilan Lancialla. Vuoden 1985 kandidaattikisan Yhdysvalloissa voitti Hannu Mikkola Audillaan.

Kanadan ralli oli puolestaan MM-kisana vuosina 1977-1979. Ensimmäisellä kerralla FIA Cupin aikaan voiton vei Timo Salonen Fiat 131 Abarthillaan. Samalla autolla vuotta myöhemmin ykköstilaa juhli Walter Röhrl. Vuonna 1979 jaettiin ensi kertaa kuljettajien mestaruuspokaali MM-sarjassa. Sen voittanut Björn Waldegård oli ykkönen Kanadassa Ford Escortilla.

Lue lisää: Uusi huhu rallin MM-sarjasta: Kanada voi korvata Ruotsin MM-rallin

Lue myös nämä

  • Uusimmat