Esapekka Lappi yritti riskillä ja heti kolahti seinään – ”Raja on todella häilyvä”

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi viihtyy paremmin oikean kilpa-auton kyydissä. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

M-Sport Fordin Esapekka Lapin ralli alkoi vaisusti Meksikossa, kun torstai-iltana paikallista aikaa kisa käynnistyi kahdesti ajetulla Guanajuaton yleisöerikoiskokeella. 

Lappi testasi ennen kisaa erityisesti juuri yleisöpätkiä varten, mutta ainakin kaksi ensimmäistä yritystä menivät vihkoon. Pieksämäkeläinen oli yleisöpyörityksissä hitain WRC-auto. Lappi on rallissa yhdeksäntenä 4,6 sekuntia rallia johtavasta Hyundain Thierry Neuvillesta.

– Heti toisessa oikealle kääntyvässä mutkassa kolahti. Vissiin tuli hyvän olon tunnetta, kun menihän se eka mutka jo hyvin. Sitten mentiinkin heti seinään. Onneksi ei osunut pahemmin, Lappi naureskeli.

– Samalla selvisi, miksi en oikein aiemminkaan ole onnistunut näillä pätkillä paremmin. Raja on todella häilyvä, että milloin sitä riskiä on jo liikaa. Toisella vedolla yritin ajaa kovaa, mutta jäätiin taas aika paljon, Lappi jatkoi.

Katso alta kooste Meksikon MM-rallin torstain testipätkästä. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,332089″ ap mute]

 

Toyotan Kalle Rovanperä jäi avausvedolla Guanajuatossa kahdeksanneksi, mutta petrasi toisella yrityksellä ollen viidenneksi nopein. Kokonaistilanteessa nuori suomalainen on seitsemäntenä tasan neljä sekuntia Neuvillen takana.

– Toinen veto oli jo parempi, mutta sillä tavalla olisi pitänyt ajaa jo ensimmäisellä kerralla. Hävisimme enemmän kuin ajattelimme, mutta toisaalta kunnon ralli alkaa vasta huomenna. Edessä ovat kauden ensimmäiset sorapätkät, Rovanperä totesi torstai-illan päätteeksi.

Teemu Suninen on parhaana suomalaiskuskina rallissa neljäntenä. Suninen jäi molemmilla ajokerroilla pohjat tehtailleen Neuvillen vauhdista 2,6 sekuntia.

– Kisa starttasi erittäin hyvin omalta osalta. Auto pelitti ja myös ajaminen oli hyvää. Huomenna kuitenkin ralli alkaa toden teolla. Onhan se silti parempi olla neljäntenä kuin koko porukan hännillä, Suninen summasi.

Perjantaina Meksikossa ajetaan yhteensä kymmenen erikoiskoetta.

Lue myös: EK1-2: Hyundai-tähdelle kaksi pohja-aikaa yleisöpyörityksellä – Suninen parhaana suomalaisena

Lue myös: Toyotan WRC-tiimin pomolta tärkeä muistutus: ”Pitää välttää hysterian muodostumista”

Lue myös nämä