Esapekka Lappi valotti syitä, miksi mies osallistuu SM-ralliin

Hyundain WRC-talliin täksi kaudeksi siirtynyt Esapekka Lappi kilpailee i20 N Rally1 -kilpurilla Kuopion SM-rallissa ensi viikolla.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kaudeksi 2023 Kansainvälinen autoliitto FIA supisti WRC-tallien testipäiviä entisestään, joten oletettavaa on, että tiimit etsivät kansallisia kisoja testiralleiksi enemmänkin. Vaikka sekä Hyundailla että Toyotalla on omat testialueensa Keski-Suomessa, jossa tehdastiimit voivat ajaa rajattomasti, on kisatilanne oma lukunsa.

Kuopion SM-ralli toimii kenraaliharjoituksena Lapille helmikuun 9.-12. päivä ajettavaa Ruotsin MM-rallia varten.

– Idea lähti minulta jokunen viikko sitten. Mietin vuoden alussa, että pitäisikö sinne Kuopioon mennä ajamaan. Sen jälkeen ajatus hautui vähän insinöörienkin päässä, että voisiko se olla hyvä idea, Lappi kertoo Rallit.fille.

– Meillä on jo kalusto Suomessa sillä viikolla, joten siinä mielessä ylimääräisiä kuluja ei paljon kerry. Sinne me nyt olemme menossa ja mielestäni se on tosi hyvä juttu.

Omalla testialueellaan Hyundai voi siis testata niin paljon kuin tahtoo, mutta kyseessä on vain muutama eri tieosuus.

– Nyt me pääsemme ajamaan tuntemattomia teitä. Omaa testitietä hinkattiin jo joulukuussa kaksi päivää ja vielä ajamme pari päivää ennen Ruotsia. Kyllähän sen tien jo ulkoa tuntee, Lappi huomauttaa.

– Ensi viikolla Kuopiossa tulemme kokemaan yllättäviä tilanteita ja saamme sitä kautta lisää oppia, miten auto käyttäytyy. Sen lisäksi saamme vähän vihiä, miten automme toimii kisatilanteessa.   

Kuopion SM-rallissa on mukana myös Toyotan Takamoto Katsuta GR Yaris Rally1 -autolla. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun uudet Rally1-hybridiautot nähdään kansallisessa kisassa Suomessa.

– Se on hyvä asia, että Takamoto on myös mukana. Pystymme vähän vauhtiakin mittamaan, että missä mennään, Lappi summaa.

Lappi ajoi ensimmäisen kisansa Monte Carlossa viime viikonloppuna. Pieksämäkeläisen auton säädöt olivat vain yhden testipäivän jäljiltä hakusessa ja tuloksena oli vasta kahdeksas sija. Ruotsin rallia varten testipäiviä kertyy neljä ja siihen päälle vielä Kuopion SM-ralli.

Katso alapuolelta Monte Carlon MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä