Esapekka Lappi valitsi yllättävän suosikkiauton MM-sarjan historiasta – ”Muistan, kun Juha Kankkunen veti sillä Jyväskylässä”

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: M-Sport Ford
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan virallisilla verkkosivuilla on kuljettajilta kyselty pitkin kevättä heidän suosikkikilpailujaan MM-sarjassa sekä lempipätkää ja -autoa. 

Maanantaina oli M-Sport Fordin tallissa tätä nykyä ajavan Esapekka Lapin vuoro. Kovin yllättävää ei ollut, että Lappi valitsi suosikkirallikseen Suomen MM-osakilpailun, mutta se kaikkein paras pätkä Lapin mielestä oli ehkä pienoinen yllätys.

– Joka kerta kun ajaa Suomessa, niin se on hienoa. Ei minun tarvitse nimetä juuri sitä vuotta, kun itse voitimme kisan (2017). Joka kerta kun ajan Suomessa, niin se on coolia ja siitä nauttii aina yhtä paljon, Lappi hehkuttaa.

– Myös suosikkipätkä menee Suomeen, mutta se ei ole se, mitä kaikki odottavat. Lempparipätkäni on itse asiassa Myhinpää. Se on vähän niin kuin Ouninpohja, mutta ei kuitenkaan ihan. Siellä on silti paljon hyppyjä ja pätkä on upea varsinkin, kun ajaa sen ensi kertaa. Siellä on hyppyjä hypyn perään ja välillä mennään poikittain.

Lue myös: Fordilta paljon tukea M-Sportille uuden WRC-hybridin suunnittelussa – ”Ilman heitä tämä projekti olisi mahdoton”

Kautta aikain suosikkiauto MM-sarjassa on ehkä myös pienoinen yllätys, ja varsin mielenkiintoiset ovat myös Lapin perustelut.

– Se on vuoden 1999 Subaru Impreza. Tykkäsin siitä autosta kovasti ja muistan, kun katsoin Juha Kankkusen vetävän sillä Jyväskylässä. Se on ehkä ensimmäinen muistoni rallista ja siksi valitsin sen auton. Ehkä syynä on myös se, että tykkäsin kovasti sinisestä väristä, kun olin pieni, Lappi naureskelee.

Vuonna 1999 Kankkunen vei voiton Jyväskylässä Subarun ratissa. Lappi oli tuolloin kahdeksanvuotias. Vuoden 1999 voitto Jyskälässä oli Kankkusen uran viimeinen MM-tasolla.

Katso alta kooste viime MM-kauden ulosajoista.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,334488″ ap mute ]

Lue myös nämä

  • Uusimmat