Pieksämäkeläinen joutui kartturinsa Janne Fermin kanssa vaihtamaan rikkoontuneen renkaan, jonka myötä eroa kärkeen tuli kaksi ja puoli minuuttia. Tuloksissa suomalaiskaksikko valahti neljänneltä tilalta seitsemänneksi.
Tallipomo Jari-Matti Latvalalla oli oma näkemyksensä, mitä tilanteessa Otepään erikoiskokeen alkupäässä tapahtui.
-Se oli huonoa tuuria. Siinä ei ollut mitään tekemistä urien tai kivien kanssa. Hänellä taisi mennä rengas samassa hypyssä kuin (Gus) Greensmithillä, he hyppäsivät poikittain alas, Latvala summasi Rallit.fille.
– Jos on ihan pätkän alussa, rengaspaineet ovat alhaalla ja renkaat ovat kylmät, silloin voi käydä näin. Se ei ole sinänsä tyypillistä, kun on ajanut pätkää muutaman kilometrin. Silloin paineet ovat ylhäällä, eikä näin käy.
Lappi koki tilanteen hieman eri tavalla.
– Olihan se laskeutuminen sivuttain, mutta ei mitenkään överisti. Ilmaakin oli paljon renkaissa eli emme lähteneet matalilla paineilla. Ei sen pitäisi siitäkään johtua. Huonoa tsäkää siinä tilanteessa vaan oli, Lappi kuvaili.
– Siinä hypyssä tullaan joka tapauksessa poikittain alas. Alastulossa vasen takarengas lähti heti vanteelta. Pätkä oli ihan alussa, joten rengas oli pakko vaihtaa, koska muuten olisi voinut mennä muutakin. Myös tunkin kanssa oli haasteita, mutta eipä sillä suurta merkitystä enää ollut.
Lapin tilanne loppukisaa ajatellen on hankala, kun sekä eteen että taakse on eroa noin minuutin verran.
– Pitää varmaan vähän jutella, mitä tiimi haluaa tehdä. Erot ovat tosi isoja. Taaksepäin en ole katsonutkaan, mutta eteenpäin ainakin on minuutin verran. Toisaalta vielä on kymmenkunta pätkää jäljellä. Jos ottaa viisi sekuntia per pätkä (Adrien) Fourmaux’lta pois, niin mehän oltaisiin ihan iholla, Lappi suunnitteli.
Latvalan tiimillä on Lapin vaikeuksista huolimatta kisassa edelleen tukeva kaksoisjohto. Varaa olisi kenties jopa pieneen varmisteluun.
– Iltapäivällä vähän varotaan sitä, ettei tulisi mitään. Rengasrikko on pahin, koskaa kisa voi mennä siinä. En ole huolissani kivien puolesta, sitä ongelmaa täällä ei ole. Pätkät pysyvät tänään muutenkin paremmassa kunnossa. Pätkän alussa pitää vain muistaa, ettei lähde hulluttelemaan. Isoin vaara on pätkän alussa, kun rengaspaineet ovat alhaalla, Latvala mietti.
– Toisaalta ei tuollaisia saisi miettiä. Keli voi vielä tehdä omat temppunsa. Kun tie menee mutaiseksi, on helppo tehdä virhe. Uria on vähän, mutta ne ovat rajuja.
Tuurilaispomo luottaa varsinkin nuoren Rovanperän kykyihin kontrolloida tilannetta.
– Kun joutuu pikkaisen ottamaan maksimivauhdista pois, se ei ole kovin helppoa. Siinä (Sebastien) Loeb ja (Sebastien) Ogier ovat olleet erittäin vahvoja, että löytää silti hyvän rytmin ajamiseen. Kalle on kyllä osannut senkin puolen. Hän on siinä hyvä.
Katso alapuolelta lauantain aamupäivän lenkin parhaat palat.