Esapekka Lappi sai synninpäästön

Esapekka Lapin kauden viimeinen MM-ralli päättyi pettymykseen viime viikonloppuna.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Lapin vauhti oli kateissa heti Chilen sorarallin alussa. Muut kuljettajat karkasivat maisemaan, kun suomalaiskuski tuskaili Hyundainsa säätöjen kanssa. Lopulta Lapille tuli keskeytys kisan päätöspäivänä, kun hän hajotti autostaan jäähdyttimen.

Kilpailu oli muutenkin hieman alavireinen Hyundaille. Toyota vei kaksoisvoiton ja kavensi valmistajien MM-sarjassa Hyundain johdon 18 pisteeseen.

Katso rallin MM-sarjan pistetilanteet kokonaisuudessaan täältä.

– Tiesimme tullessamme ralliin, että siitä tulee meille vaikea. Kuljettajamme (Thierry Neuville ja Ott Tänak) olivat tiellä ensimmäisenä ja toisena, minkä lisäksi EP:n rytmi oli hieman kateissa. Mielestäni minimoimme tappiomme, sanoi Hyundain tekninen johtaja Francois-Xavier Demaison, joka hoiti Chilessä myös tallipomon hommia.

– Olisimme voineet hävitä enemmänkin, jos emme olisi asettaneet oikeaa tavoitetta tähän ralliin. Joten siinä mielessä tämä on positiivista, Demaison muotoili.

Lappi ajoi tällä kaudella Hyundain kolmannella Rally1-autolla viidessä MM-rallissa, joista neljässä hän koki keskeytyksen. Matkaan mahtui teknisiä murheita ja myös oma virhe Suomen MM-rallissa.

Lappi voitti kauden avauskisansa Ruotsissa, mutta kaikkiaan kausi ei ollut hänelle kovinkaan onnistunut. Demaison antoi kuitenkin synninpäästön suomalaiskuljettajalle.

– Esapekka voitti Ruotsissa ja nappasi pisteitä kahdelta ensimmäiseltä päivältä. Suomessa hän puski päätöspäivänä vastustajamme tiukkaan taisteluun, ja sitten kävi niin kuin kävi, Demaison sanoi.

Demaison viittasi siihen, että Toyota-kuljettajista Kalle Rovanperä ja Elfyn Evans ajoivat ulos Suomen MM-rallin viimeistä edellisellä erikoiskokeella. Lappi puolestaan oli supersunnuntain ykkönen ja toi tiimilleen yhteensä kymmenen arvokasta pistettä valmistajien MM-taistoon.

– Kun strategia on tällainen, aina ei voi voittaa. Mutta kolmoskuljettajan strategia on ollut meille melko positiivinen. Olemme saaneet pisteitä ja olemme painostaneet muita, etteivät he saisi pisteitä. Joten emme voi valittaa, Demaison kertoi.

MM-kauden seuraava osakilpailu, Keski-Euroopan ralli, ajetaan kahden viikon kuluttua Tshekissä, Saksassa ja Itävallassa.

Lue myös nämä