Quantcast

Esapekka Lappi paljasti viimein ongelman, josta oli vaiennut aiemmin – ”Lässähti vähän”

Esapekka Lappi yritti ladata huippuajan Monte Carlon MM-rallin Power Stage -erikoiskokeella, mutta kuti jäi piippuun.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Romain Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hyundain i20 N Rally1 -autolla ensimmäistä kertaa kilpaillut Lappi oli pudonnut kärjen kyydistä jo kilpailun alkupuolella. Powerilla oli jälleen jaossa lisäpisteitä, joiden kimppuun Lappi suunnitteli hyökkäystä.

– Aamulla säästelin renkaita ja sitten olikin aika paljon intoa Powerille. Väitän, että minulla oli parhaat renkaat kaikista, mutta se into laantui kolmannessa mutkassa, kun hybridi hajosi. Se lässähti vähän, sanoi Lappi, joka jäi päätöspätkällä juuri pistesijojen ulkopuolelle.

– Se oli sellainen päätös viikonloppuun. Mutta täällä ollaan, ja saimme kaikki kilometrit talteen. Se on tietenkin tärkeää, suomalaiskuski jatkoi.

Kokonaiskisassa kahdeksanneksi sijoittunut Lappi oli aiemmin viikonloppuna kertonut, että hänen autonsa ei ollut toiminut aivan kunnolla. Silloin hän ei kuitenkaan suostunut paljastamaan tarkemmin, mistä viasta oli kyse.

– Hybridi oli perjantainakin rikki. Nyt se ei lähde päälle ollenkaan.

Lapin viikonloppu oli kaikin puolin haastava. Vain yhden testipäivän valmistautuminen Monten asvalttikisaan ei ollut riittävästi.

– Meillä näyttäisi olevan töitä tehtävänä tiiminäkin, kuten myös henkilökohtaisesti. Jos haluaa positiivisesti ajatella, niin pystyimme viikonlopun aikana parantamaan vauhtia, Lappi ruoti.

Kilpailun loppupuolella Lappi kävi omaa kamppailuaan tallitoveri Dani Sordoa vastaan. Ilman lauantain rengasrikkoa Lappi olisi ehtinyt espanjalaiskonkarin edelle. Lopulta seitsemänneksi ajaneen Sordon ja Lapin eroksi jäi vain 3,8 sekuntia.

Myös Sordo kärsi viikonlopun mittaan hybridiyksikön ongelmista.

– Ajoimme Danin kanssa samanlaisilla autoilla, ja siinä mielessä meillä oli tasavertainen taistelu viimeisellä pätkällä, kun kummallakaan ei ollut hybridiä. Ei se ole kivaa ajaa ylämäkeen, kun puuttuu 120 ”heppaa”. Se on välillä sellaista, Lappi summasi.

Rallin MM-kausi jatkuu 9.-12. helmikuuta, kun pisteistä ajetaan Ruotsin MM-rallissa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat