Lapilla ei sinänsä ole suuria tulosodotuksia kilpailusta, sillä hänen tehtävänään on ajaa varmistellen ja poimia tarvittaessa Hyundaille irtopisteitä valmistajien MM-sarjaan. Hyundailla on tukeva ote merkkimestaruudesta, jonka se voi käytännössä menettää vain töpeksimällä kauden päätöskisoissa.
Lappi ei pystynyt vastaamaan kärjen vauhtiin Chilen sorarallin ensimmäisillä erikoiskokeilla, joilla hän putosi 18,3 sekunnin päähän ykköspaikasta. Lapilla ei ollut paljoakaan positiivista kerrottavaa saavuttuaan päivähuoltoon.
– Olin aika hidas, liian hidas. Olen yrittänyt, mutta on vaikea löytää itseluottamusta, kun joka paikassa on liukkaita mutkia, Lappi manasi.
– Vaikka ei puske täysillä, niin silti on isoja sivuluisuja. En tiedä, mitä pitäisi tehdä. Taitoni ovat kadonneet.
Lappi ajoi aamupäivällä yhden mutkan leveäksi, mutta selvisi tilanteesta säikähdyksellä.
– Tuntuu, että etu- ja taka-akseli ovat ihan irrallaan toisistaan. Perä ei pysy yhtään mukana. Vaikka miten hiljaa ajaa, niin tuntuu siltä, että menee pihalle, Lappi totesi.
Toyotalla on kilpailussa kolmoisjohto, kun ajettuna on kolme erikoiskoetta. Kärjessä on Elfyn Evans ennen Kalle Rovanperää ja Sami Pajaria. Hyundai-kuskeista Ott Tänak on viidentenä, Thierry Neuville seitsemäntenä ja Lappi kahdeksantena.
Perjantaina Chilessä ajetaan vielä kolme erikoiskoetta huoltotauon päätyttyä.