Esapekka Lappi nosti esiin huolenaiheen: ”Kukaan ei tiedä”

Rallin MM-sarjan WRC-tallit joutuvat uudenlaiseen testiin, kun kauden kolmas osakilpailu ajetaan Meksikossa maaliskuussa.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva:: Romain Thuillier/ Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Meksikossa kisattiin viimeksi vuonna 2020, jolloin rallin MM-sarjan pääluokassa ajettiin vielä WRC-luokituksen autoilla. Koronapandemian vuoksi sorakisa oli sivussa MM-sarjasta muutaman vuoden, mutta nyt se palaa takaisin kalenteriin.

Meksikon MM-ralli ajetaan Leonin kaupungin ympäristössä. Kisasta tekee uniikin se, että erikoiskokeet kulkevat paikoin yli 2 500 metrin korkeudessa merenpinnasta mitattuna.

Korkea ilmanala ja paahtava helle ovat sellainen yhdistelmä, joka laittaa kaluston erityiseen koetukseen. Nykyisillä Rally1-luokituksen hybridiralliautoilla ei ole aiemmin kilpailtu vastaavissa olosuhteissa.

Täksi kaudeksi Hyundain WRC-talliin siirtynyt Esapekka Lappi on kokenut omakohtaisesti, mitä kilpurille voi pahimmillaan käydä Meksikossa. Lapin ajama Ford Fiesta WRC -auto paloi poroksi edellisessä Meksikon osakilpailussa kolme vuotta sitten (voit katsoa jutun alta videon tapauksesta).

– Meksiko on minulle ensimmäinen kerta soralla tällä autolla, ja nyt Rally1-autot viedään ensimmäistä kertaa korkeaan ilmanalaan. Kenelläkään ei ole kokemusta siitä, mitä siellä käy – miten moottorit ja hybridit pelaavat vai pelaavatko? Tuleeko ylikuumenemista ja sen sellaista?

– Siellä on omat haasteensa, kun kukaan ei tiedä, Lappi alleviivaa.

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi otti älypuhelimellaan kuvan palavasta Ford Fiesta WRC:stä Meksikon MM-rallissa 2020. Kuva: Toni Heinonen

WRC-tallit joutuvat virittämään kalustonsa kisakuntoon Etelä-Euroopassa, sillä testaaminen Euroopan ulkopuolella on kielletty.

– Euroopassa sellaisia olosuhteita ei voi simuloida, koska ei päästä niin korkealle kuin Meksikossa, Lappi huomauttaa.

Lappi on toistaiseksi päässyt ajamaan Hyundain i20 N Rally1 -autolla vain lumella ja asvaltilla. Meksikosta eteenpäin tarjolla on enimmäkseen sorakisoja huhtikuista Kroatian asvalttirallia lukuun ottamatta.

– Automme on ollut kilpailukykyinen myös soralla. Toivottavasti saamme auton sopivaksi yhden päivän testeissä, Lappi toteaa.

Lappi sijoittui kauden avanneessa Monte Carlon rallissa kahdeksanneksi. Ruotsin lumirallista tuli puolestaan seitsemäs tila.

Ruotsissa Lappi oli mukana kärkikamppailussa, mutta rengasrikko ja sitä seurannut ulosajo pudottivat hänet palkintosijojen ulkopuolelle.

– Se oli kiva nähdä, että kyytiä oli hyvin, vaikken ajanut veitsi kurkulla. Siitä täytyy ammentaa seuraavaan kisaan.

Meksikon MM-ralli ajetaan 16.-19. maaliskuuta.

Katso alta, kuinka Lapin auto paloi Meksikon MM-rallissa vuonna 2020.

Lue myös nämä