Esapekka Lappi naulasi kovan tavoitteen Ruotsin ralliin – ”Heti on lähdettävä sata lasissa”

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

M-Sport Fordin talliin täksi kaudeksi siirtynyt Esapekka Lappi oli kauden avanneessa Monte Carlon MM-rallissa paras suomalainen ajettuaan neljänneksi.

Perjantaiaamuna alkavassa Ruotsin rallissa pieksämäkeläinen tavoittelee palkintosijaa. Viime kaudella Lappi oli Ruotsissa toinen, mutta tällä kertaa olosuhteet ovat tyystin erilaiset.

– Podium tyydyttäisi. Siihen tähdätään täysillä. Se on pakko olla tavoitteena. Heti on lähdettävä sata lasissa, Lappi sanoi.

– Ajetaan niin kauan kuin renkaat kestävät. Katsotaan sitten, mitä tapahtuu. Pätkiä ja kilometrejä on niin vähän, että ei oikein voi säästellä. En tiedä, mikä se oikea taktiikka olisi, mutta tällä mennään.

Katso alta kooste Ruotsin MM-rallin testierikoiskokeen tapahtumista. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,319052″ ap mute ]

 

Keväiset olosuhteet tekevät sen, ettei edelliskausien nuoteista ole kuskeille apua.

– Teimme kokonaan uudet nuotit. Kun penkkoja ei ole, niin mutkat ovat paljon loivempia. En edes yrittänyt käyttää vanhoja nuotteja. Aivan kaikki meni uusiksi. Jätetään ne vanhat hautumaan, kun on seuraavan kerran lunta, Lappi summasi.

Jo torstain reilun seitsemän kilometrin mittaisella testierikoiskokeella nähtiin, että Ruotsin rallissa pakolliset piikkipyörät ovat kovilla soralla ajettaessa.

– Ei renkaat varmaan kesken lopu, mutta pätkien maaliin tullaan varmasti ilman nastoja. Tilanteita on varmasti luvassa jääpaikoissa. Auto ei enää pysähdy niin kuin normaalisti, kun nastat ovat poissa, Lappi totesi.

Lue myös: Ruotsin MM-rallista huima sprintti – sekoittaako Jari-Matti Latvala kärkikamppailua?

Uusi työkalu Fiesta WRC vaatii vielä Lapin mukaan lisäsäätöä, jotta se istuu täydellisesti suomalaisen käteen. Toisaalta juuri viime vuonna Lappi saavutti Ruotsista kakkostilan, vaikka ajoi toista kisaansa Citroenilla.

– Montessa sai jo ajettua paljon ja nyt vielä ennen tätä rallia saatiin testipäivä alle. Koko ajan homma paranee, mutta varmasti on vielä testattavaa, suomalaiskuski jutteli.

– Yksi päivä on melko rajallinen aika käydä koko auto läpi. Aina se ei kuitenkaan mene oikeaan suuntaan. Varmasti auto voisi olla parempi varsinkin soralla, mutta en usko, että se huonokaan on.

Lue myös nämä