Esapekka Lappi myöntää tosiasiat: ”Ei minua tätä varten palkattu”

Esapekka Lappi. Kuva: Citroën Racing

Esapekka Lappi suuntasi lomalle Espanjaan Argentiinan MM-rallissa sattuneen hurjan ulosajonsa jälkeen.

Argentiinassa Lappi veti mutkan suoraksi, ja Citroen lähti hurjaan ilmalentoon penkasta. Ulkokurvissa oli katsojia vaarallisessa paikassa, mutta heidän onnekseen WRC-auto pyöri tien puolella.

Lappi matkusti rallin jälkeen Argentiinasta Madridiin tapaamaan perhettään ennen kuin hän palasi Etelä-Amerikkaan valmistautumaan perjantaina alkavaan Chilen MM-ralliin.

– Siinä unohtui ralli pariksi päiväksi. Oli todella tärkeää nähdä lapset ja perhe. Meille kiertue on vielä pidempi, koska menemme suoraan Chilestä testaamaan Sardiniaan ensi viikolla. Ilman lomaa olisi tullut neljän viikon breikki lapsista, Lappi kertoo.

Lappi ei ollut aiemmin ralliurallaan kokenut yhtä rajua ulosajoa. Pieksämäkeläiskuljettaja ja kartanlukija Janne Ferm selvisivät hurjannäköisestä tilanteesta ilman pahempia fyysisiä vammoja. Henkisten vammojen vakavuus paljastuu, kun Chilen MM-ralli starttaa.

Katso alta video Lapin rajusta ulosajosta. Juttu jatkuu videon jälkeen.

 

– Meille ei ole koskaan tullut tuollaista ulosajoa, joten en pysty sanomaan, miten se vaikuttaa. Toivottavasti ei jää mitään kammoa. Varmaan jo testipätkällä saa viitteitä, uskaltaako vetää vai ei, Lappi pohtii.

Lappi siirtyi täksi kaudeksi Citroenille kahden vuoden sopimuksella. Suomalaispilotti ajoi toiseksi Ruotsin MM-rallissa, mutta muuten alkukauden kilpailut ovat sujuneet alavireisesti ja virheiden sävyttäminä.

– Keskimäärin vika on ratin ja penkin välissä. Montessa tuli ainoa tekninen vika, kun moottori meni mun tukivarren katkaisun jälkeen. Muut ovat olleet kuskin mokia, Lappi toteaa.

– Siihen ei ole yhtä suoranaista syytä. Auto ei ole paska tai sen vaikeampi ajaa. Olemme olleet limiitillä, ja näin on käynyt.

Citroenin tallipäällikkö Pierre Budar vakuutti Argentiinan tapahtumien jälkeen, että tiimi seisoo Lapin takana ja tukee suomalaista vastoinkäymisistä huolimatta. Toistaiseksi kriisipalaverille ei ole ollut tarvetta.

– Totta kai tiedostan itsekin sen, että alkukausi on ollut huono – aika katastrofikin, jos ottaa Ruotsin pois. Tiimikään ei ole tyytyväinen tuloksiin, mutta he tukevat ja kannustavat. Sanomista ei ole vielä tullut. He ymmärtävät, että voi olla vaikeaa ja voi sattua, mutta tietenkään kukaan ei ole tyytyväinen tuollaiseen. Eivät he tätä varten minua palkanneet tänne.

Mitä mieltä kuljettajat ovat historian ensimmäisestä Chilen MM-rallista? Katso alta ennakkovideo rallista.

Jaa uutinen
Avatar

Toni Heinonen

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja