Lappi epäonnistui Latviassa täysin, mutta nyt hän odottaa alkavaa kisaa innolla. Suomen MM-ralli on Lapillekin se kauden suurin kohokohta.
– Kyllä tätä rallia aina eniten odottaa, ei siitä vaan mihinkään pääse, Lappi myönsi.
– Kyllä tämä on se paras ralli ja tänne on lyhyin matka kotoa. Jo siitä tulee hyvä fiilis. Taisin olla maanantainakin pojan kanssa lenkillä, kun olin jo neljän aikaan kotona. Siitä lähtien on ollut jo hyvä fiilis, Lappi jatkoi.
Suomen MM-rallin reitti on tänä vuonna hyvin herkullinen. Reitti tarjoaa muun muassa niin sanotun pitkän version legendaarisesta Ouninpohjasta.
– On se reitti todella makea. Nyt tietysti jo nuotilla satoi jonkin verran vettä ja tänne on luvattu vesisadetta tasaisesti läpi viikonlopun ja nyt teiden sisälaidat rupeaa olemaan jo pehmeitä. Sitten kun sinne rengasta tungetaan, niin se rupee imemään aika paljon. Piti jo muutamaan nuottiin laittaa, että ”imee”. Jännä nähdä, miten tilanne tulee muotoutumaan. Testierikoiskoe oli sitten yllättävänkin kuivahko, Lappi pohti.
– Hyvin vaikea keliä on ennustaa, kun se muuttuu niin paljon päivä päivältä, Lappi jatkoi.
Jos vettä tulee, niin se muuttaa myös ajamista.
– Pitää olla aggressiivisempi. Enemmän pitää sudittaa, että pyörä heittää mutaa enemmän pois. Pidon vaihtelut ovat tosi rajuja, joten se tekee tästä aika haastavaa, Lappi sanoi.
Lappi sai torstaiaamuna positiivisen alun kisaviikonlopulleen, kun hän peittosi maanmiehensä Kalle Rovanperän ja oli testierikoiskokeen nopein kuljettaja.
– Ihan hyvä fiilis siitä jäi ja se meni läpi yllättävän pienillä muutoksilla. Testeissä olosuhteet olivat tietysti täysin erilaiset, kun oli se 28 astetta lämmintä eli se ei nyt ihan tähän natsaa, mutta yllättävän hyvät säädöt oli silti. Kyseessä oli kuitenkin vasta testierikoiskoe, mutta ei siitä nyt ainakaan mitään haittaa ole, jos siellä pystyy olemaan nopea, Lappi sanoi.
Kilpailun alla on puhuttanut paljon niin sanottu virtuaalinen shikaani, joka löytyy Ouninpohjan erikoiskokeelta. Viritelmä ei ole kerännyt kuljettajilta kiitosta. Eikä totisesti kerännyt Lapiltakaan.
– Idea on siinä minun mielestä ihan jees. Toteutustapa on paska. Ei tällä kertaa järjestäjän puolelta, vaan tämän meidän turvajärjestön puolesta se on ihan perseestä. Ne eivät anna meille näyttöön tietoa nopeudesta. Minun täytyy itse katsoa alas, että milloin sinne syttyy vihreä valo, kun on parisataa lasissa ja ryhdyn jarruttamaan. Esimerkiksi nyt testierikoiskokeella se saavutettava raja oli 60 ja meillä putosi vauhti 46:een, kun vihreä valo tulee niin viiveellä, Lappi kritisoi.
– He pystyisivät halutessaan antamaan sen tiedon kuskin näyttöön, mutta ei kelpaa. Ja sitten tämän pitäisi olla turvallista! Niin haistakaa huilu, Lappi latasi.
Lappi on aidosti huolissaan itsensä ja kartturinsa Janne Fermin turvallisuudesta.
– Ouninpohjassa me tulemme niin kovaa siihen paikkaan, kun nämä laitteet vain kulkevat ja sitten minun täytyy ruveta katsomaan näyttöä. Kartturi voi katsoa tietysti myös sen, mutta siinäkin tulee viivettä, Lappi harmitteli.
Suomen MM-ralli starttaa torstai-iltana perinteiseen tapaan Harjun yleisöerikoiskokeelta. Pätkä ei lukeudu kovinkaan monen kuljettajan suosikkeihin, mutta erikoiskokeella on kuitenkin ansaittu kiinteä paikkansa Suomen MM-rallissa.
– Eihän se minun suosikkini ole, mutta on siellä joskus mennyt ihan hyvinkin. Se menee yleensä aina siihen, että ei haluaisi tehdä virhettä ja sitä kautta jarrutukset eivät ole ihan limitillä. Mutta sinne tulee niin paljon porukkaa katsomaan, että se on pakko olla mukana tässä rallissa. On sinne silti hieno mennä ajamaan, siitä ei pääse mihinkään, Lappi sanoi.
Lappi on menestynyt aiempina vuosina Suomessa hyvin ja hän pääsi tuulettamaan aikoinaan myös uransa ensimmäistä voittoa Suomessa, kun hän ajoi vuonna 2017 Toyotalla voittoon. Lapin taktiikka kotikisaan on hyvin yksinkertainen.
– Kärkeen ja karkuun, Lappi naurahti.