Esapekka Lappi hämmästyi itsekin: ”En tiedä, mistä hitosta se tuli”

Esapekka Lappi oli loistavassa vireessä Sardinian MM-rallin ensimmäisenä kunnon ajopäivänä.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Lappi lähti iltapäivän ajolenkille kakkosena 16,3 sekunnin päässä kisaa johtaneesta Sebastien Ogierista. Heti huollon jälkeisellä pikataipaleella Hyundain suomalaiskuljettaja latasi taululle huikean pohja-ajan yli kuuden sekunnin marginaalilla ja puolitti eronsa Ogieriin.

Kahdella seuraavalla pätkällä Lappi pystyi jälleen lyömään Toyotan ranskalaistähden ja saapui iltahuoltoon 0,1 sekunnin johtoasemassa ennen Ogieria.

– En tiedä, mistä hitosta se aika tuli ensimmäiselle pätkälle. Se ei ollut mitään rajua ajamista. Tulin puhtaasti, mutta ei tuntunut siltä, että vau, nyt tuli kova aika, Lappi selvitti.

– Ehkä saimme ylläpidettyä vauhtia paremmin kuin muut. Sekin auttoi, että mukana oli vain yksi varapyörä. Painoa on silloin 20 kiloa vähemmän, ja auto kulkee hienosti. Se saattaa kuulostaa yllättävän pieneltä jutulta, mutta sillä on myös yllättävän iso vaikutus tällä tasolla. Ja oli minulla varmasti myös paras rengasvalinta pätkille, pieksämäkeläinen lisäsi.

Lappi hyötyi tosiaan siitä, että Hyundain sääennuste osui nappiin iltapäivällä. Pehmeät renkaat olivat oikea valinta toiseen kertaan ajetuille erikoiskokeille.

– Toivottavasti meteorologimme onnistuu yhtä hyvin huomenna. Meillä ei nimittäin ole (Marcus) Grönholmia siellä, Lappi veisteli viitaten ex-kuskin legendaariseen lausahdukseen.

– Luotimme siihen, että sade tulee, ja sieltähän se tuli. Toivottavasti pystymme huomennakin valitsemaan oikeat renkaat. Siitä tämä on aika paljon kiinni, uransa toista MM-rallivoittoa havitteleva Lappi lisäsi.

Kuuntele alta Rallit.fin tuorein Rallipodi! Jaksossa äänessä on muun muassa Teemu Suninen, joka on lähellä huippupestiä rallin MM-sarjassa. Voit kuunnella jakson myös Spotifyssä. Juttu jatkuu upotuksen alla.

Lapilla on alla kolmossijat kahdesta edellisestä osakilpailusta Kroatiasta ja Portugalista. Nyt tarjolla olisi voitto, mutta siihen on vielä kaksi kilpailupäivää taitettavana.

– Jos sunnuntaina johtaa viimeisen pätkän jälkeen, niin olisihan se kyllä kiva juttu, Lappi kiteytti.

Sardinian MM-ralli jatkuu lauantaina, jolloin ohjelmassa on kahdeksan erikoiskoetta.

Katso alta kooste perjantai-iltapäivän tapahtumista Sardinian MM-rallissa. Kilpailun tilanne ja aikataulu ovat videon alla.

Sardinian MM-rallin tilanne EK7/19 jälkeen:

 1. Esapekka Lappi   Hyundai 1.31.48,8
 2. Sebastien Ogier  Toyota       +0,1
 3. Thierry Neuville Hyundai     +18,6
 4. Kalle Rovanperä  Toyota      +46,1
 5. Takamoto Katsuta Toyota      +47,4
 6. Elfyn Evans      Toyota    +1.05,6
 7. Ott Tänak        Ford      +1.09,8
 8. Sami Pajari      Skoda     +3.48,5
 9. Adrien Fourmaux  Ford      +3.54,8
10. Emil Lindholm    Skoda     +4.01,6
11. A. Mikkelsen     Skoda     +4.04,4

Sardinian MM-rallin aikataulu (Suomen aikaa):

Torstai 1.6.

10.01 Testierikoiskoe: Loiri Porto San Paulo (2,87 km)
19.05 EK1: Olbia-Cabu Abbas (3,20 km)

Perjantai 2.6.

09.40 EK2: Tantariles 20Ris 1 (10,71 km)
10.31 EK3: Terranova 1 (8,41 km)
11.21 EK4: Monte Lerno 1 (49,90 km)
15.32 EK5: Tantariles 20Ris 2 (10,71 km)
16.23 EK6: Terranova 2 (8,41 km)
17.13 EK7: Monte Lerno 2 (49,90 km)

Lauantai 3.6.

09.05 EK8: Coiluna-Loelle 1 (16,28 km)
10.03 EK9: Su Filigosu 1 (19,57 km)
11.08 EK10: Erula-Tula 1 (21,92 km)
12.22 EK11: Tempio Pausania 1 (9,04 km)
16.05 EK12: Coiluna-Loelle 2 (16,28 km)
17.03 EK13: Su Filigosu 2 (19,57 km)
18.30 EK14: Erula-Tula 2 (21,92 km)
19.44 EK15: Tempio Pausania 2 (9,04 km)

Sunnuntai 4.6.

08.05 EK16: Arzachena-Braniatogghiu 1 (15,22 km)
09.05 EK17: Sardegna 1 (7,79 km)
11.09 EK18: Arzachena-Braniatogghiu 2 (15,22 km)
13.15 EK19: Sardegna 2 (7,79 km) *Power Stage

Lue myös nämä

  • Uusimmat