Lappi selvitti lauantaiaamun avauserikoiskokeesta vain kymmenen kilometriä, kunnes kolahti. Hyundai päättyi perä edellä sähkötolppaan ja jälki oli rujoa. Lappi ei pysty jatkamaan kilpailua sunnuntaina, sillä tuhot autossa olivat sen verran merkittäviä.
– Nyt kun olen analysoinut tätä asiaa jonkun aikaa, niin minusta tuntuu, että ajoimme liian hiljaa, vaikka se ehkä tyhmältä kuulostaakin. Rytmi ei ollut sellainen kuin täysillä ajettaessa. Hiljaa ajaminen on monesti vaikeampaa, Lappi kertoi Rallit.fille.
Tilanne oli erittäin harmillinen. Lappi otti ulosajon täysin omaan piikkiinsä.
– Vasemmalle kääntyvässä mutkassa menimme ulos, mutta jo sitä edeltävässä oikeassa jäimme vähän leikkaukseen jumiin. Sisäänmeno seuraavaan mutkaan myöhästyi, koska linja oli noin 40 senttiä liian ulkona. Tietenkin se sitten kopsahti, jonka jälkeen spinnasimme kovasta vauhdista ja osuimme isoon sähköpylvääseen. Sen jälkeen alkoikin uusi show, pieksämäkeläinen kuvaili.
Lapin autossa nähtiin myös liekkejä, jotka kuitenkin onnistuttiin sammuttamaan jännittävien vaiheiden jälkeen. Lappi käytti oman sammuttimensa ja myös paikalle ehtineet Gus Greensmith ja Adrien Fourmaux luovuttivat omat sammuttimensa suomalaisparivaljakon avuksi.
– Oli siellä tulipalon poikasta. Ilmeisesti pylväässä oli joku öljysäiliö, joka roiskautti öljyt auton päälle. Öljy valui tuulilasia pitkin konehuoneeseen, joka syttyi tuleen. Omilla sammuttimilla en saanut tulta sammumaan, mutta onneksi Greensmith tuli paikalle ja saatiin häneltä iso sammutin, joka auttoi, Lappi kertoi.
Paikalla oli myös palohenkilöstöä, jotka eivät kuitenkaan uskaltaneet osallistua sammutustöihin. Sähkötolpasta nimittäin roikkui johtoja, joten sähköiskun vaara oli iso.
– Eivät ne palomiehet mitään tehneet. Itse piti palo sammuttaa, koska he eivät uskaltaneet mennä lähellekään autoa. Oli vähän huonoa tuuria, että sattui sitä öljyä olemaan tolpassa.
– Siinä roikkui 30 000 volttia sähköä vieressä ja oma kypäräkin niihin kopisi.
Sähkötolppa lävisti autosta puolet ja päätyi aivan Lapin pään viereen. Onneksi pahemmilta vammoilta vältyttiin, vaikka tärsky olikin raju.
– Niskat ovat aika jumissa. Äkkipysähdys oli luja. Jos jotain positiivista yrittää hakea, niin onneksi tolppa osui taakse, eikä minun kylkeeni tai jos olisi menty keula edellä tolppaan. Nyt penkki otti iskun vastaan, joten ei ihan niin pahalta tuntunut. Raju pysäys se silti oli, Lappi summasi.
Katso alapuolelta Lapin raju ulosajo.