Esapekka Lapin tallitoveri niputti yhteen, mitä Monte Carlon MM-rallissa meni pahasti pieleen

Hyundain WRC-tallin belgialaiskuski Thierry Neuville avasi rallikauden kolmannella sijalla Monte Carlon MM-rallissa.
Thierry Neuville
Thierry Neuville. Kuva: Romain Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Neuvillen tallitoverit Dani Sordo ja Esapekka Lappi olivat hukassa autonsa säätöjen kanssa ja kaksikko jäi sijoille ynnä muut. Myös Neuville tunnusti, että tiimi oli valinnut väärät asetukset klassikkorallia varten.

– Ei meidän mielestäni tarvitse olla huolissaan. Tiedämme, että töitä on edessä. Meillä oli vain yksi testipäivä näin haastavaa kisaa varten. Päätimme lähteä sellaisilla säädöillä kisaan, mitkä sopivat kaikkiin keliolosuhteisiin. Lopulta ralli oli kuitenkin täysin kuiva ja ihan puhdas asvalttikisa, Neuville avasi.

– Yleisesti ottaen automme oli ihan hyvä, mutta me vain valitsimme väärät säädöt, jotka eivät osuneet kohdilleen näille erikoiskokeille tai sääolosuhteille. Olimme oikeastaan koko viikonlopun vauhdissa vähän perässä. Silloin on vaikeaa taistella voitosta.

Neuville juhli Monacossa voittoa vuonna 2020, mutta tällä kertaa ykköstilaan jäi matkaa 44,6 sekuntia.

– On aina mukavaa aloittaa kausi podiumilla, mutta ei tämä ollut sellainen sijoitus, mitä me odotimme. Tietenkin olisimme halunneet taistella voitosta. Ikävä kyllä se ei ollut mahdollista. On tämä silti hyvä aloitus vuodelle verrattuna viime vuoteen, Neuville sanoi viitaten viime kauden ongelmiinsa Monte Carlossa.

– Vauhti ei ollut kovin kummoista, mutta ei toisaalta aivan huonoakaan. Ei meidän tarvitse mitään paniikkinappulaa painaa. Ruotsissa on uusi mahdollisuus.

Rallin MM-sarja jatkuu Ruotsin lumilla helmikuussa. Sekä Hyundai että Toyota pystyvät valmistautumaan kisaan huomattavasti Monte Carloa huolellisemmin omilla testialueillaan Keski-Suomessa.

– Ruotsia varten voimme testata vähän enemmän testialueellamme Suomessa. Toivottavasti olemme siellä vähän paremmassa vauhdissa. Minä testaan kaksi päivää. Ei meidän testitiemme tietenkään täysin ideaali ole Ruotsin rallia ajatellen, mutta sellainen meillä nyt on, Neuville totesi.

Katso alapuolelta Monte Carlon rallin Power Stage -erikoiskokeen parhaat palat.

Lue myös nämä