Esapekka Lapilta kova veikkaus Loebistä

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarja jatkuu tällä viikolla Korsikan saarella. Laji-ikoni Sebastien Loeb teki paluun MM-sarjaan edellisessä kisassa Meksikossa ja jatkaa Citroenin puikoissa myös Korsikalla, missä mies juhli voittoa vuosina 2005-2008.

Loeb ajoi vakuuttavasti jo Meksikossa soralla ja nyt hän pääsee mielialustalleen asvaltille. Toyotan suomalaiskuski Esapekka Lappi nostaa ranskalaislegendan voittajasuosikiksi numero yksi.

– Hän ajaa ehdottomasti voitosta. Korsika on yksi hänen suosikkikisoistaan ja hän tuntee kisan kuin omat taskunsa. Citroen oli jo viime vuonna aika maaginen asvaltilla varsinkin syheröisillä osuuksilla. Minä veikkaan, että Loeb voittaa ja että sitikat ylipäätään menee mielettömän kovaa, Lappi summaa Rallit.fille.

– Citroen oli jo viime vuonna Korsikalla ylivoimainen ennen (Kris) Meeken keskeytystä ja esimerkiksi Espanjassa kukaan ei pystynyt hänen vauhtiinsa.

Lappi povaa, ettei yhdeksän MM-tittelin Loebin paluu jää vain kolmen kisan mittaiseksi.

– Ei varmasti malta olla ajamatta enempää kisoja, kun on noin hyvin lähtenyt käyntiin. Se voi olla kuitenkin, että niitä kisoja tulee lisää vasta ensi vuonna. Siinä on kaikenlaisia sopimusteknisiä juttuja, kun hän ajaa päälajinaan rallicrossia.

– Mutta jos Korsika ja Espanja menee yhtä hyvin kuin mitä hänellä kulki Meksikossa, niin vaikea on uskoa, ettei ajaisi lisää ralleja, Lappi povaa.

Lappi itse hakee Korsikalta paikkaa viiden parhaan joukosta. Kyseessä on käytännössä tämän kauden ensimmäinen kisa, josta suomalaisella on lähivuosilta kokemusta. Myös hyvät kisaa edeltävät testit antoivat itseluottamusta.

– Aika hyvä maku jäi testeistä. Yksi päivä on tosin aika lyhyt aika tehdä juttuja, mutta jo ennen minua Juho (Hänninen) ajoi pari päivää ja aloitin hänen asetuksilla. Meillä oli jo viime vuonna aika samanlaiset säädöt, joten siitä oli apua, Lappi sanoo.

– Itse asiassa tehtiin uusia, aika radikaaleja muutoksia jousituksen geometriaan. Viime vuonna hitaalla syheröllä jäätiin paljon, vaikka muuten mentiin ihan tasatahtia. Saatiin kehitettyä autoa aika paljon. Lupa on ainakin odottaa hyvää, mutta ei voi unohtaa, että muutkin ovat tehneet varmasti kovasti töitä.

Lue myös nämä

  • Uusimmat