Esapekka Lapilla kova valtti MM-sarjan huippuja vastaan – ”Siinä mielessä luottavainen olo”

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Esapekka Lappi pääsee taistelemaan rallin MM-sarjan kärkikuljettajia vastaan jälleen ensi kaudella.

Vajaa vuosi sitten Lapin ura huipulla näytti olevan lähellä loppua. Hän ilmoitti itsenäisyyspäivänä Monzan MM-rallin jälkeen, että WRC-ajot olivat ohi ainakin M-Sport Fordilla. Tunnelin päässä ei näkynyt pilkahdustakaan valosta.

Ajohanskat pysyivät kuitenkin pieksämäkeläisen kädessä ja hän antoi kovan työnäytteen helmikuussa Rovaniemen MM-rallissa, jossa hän ajoi dominoivaan voittoon WRC2-luokassa. Nyt Lapilla on kourassaan myös tuore sopimus Toyotan WRC-talliin kaudelle 2022.

Asia varmistui torstaina, kun Toyota julkisti Lapin, Kalle Rovanperän, Elfyn Evansin ja Sebastien Ogierin kontrahdit ensi vuodelle.

– Se on älyttömän hieno juttu, että pääsee takaisin tähän hommaan kiinni. Ei tunnu yhtään pahalle, että sopimus on niin sanotusti osa-aikainen, Lappi iloitsee Rallit.fille.

Lue myös: Sieltä se tuli! Esapekka Lappi sai sopimuksen Toyotalta – myös Kalle Rovanperälle jatkopaperi

– Kun lähdettiin Tunturiin (Rovaniemen MM-ralliin), en oikeastaan tiennyt, että tällainen olisi mahdollista. Tunturin tulos avasi näitä mahdollisuuksia ja pisti meidät takaisin peliin. Ralli on siinä mielessä raaka laji, että olet juuri niin hyvä kuin edelliset tuloksesi. Sitä rupeaa itsekin miettimään, että olenko oikeasti näin huono. Tunturissa pystyin todistamaan itsellenikin, että osaan vielä ajaa, jatkaa Lappi, joka sinetöi Toyota-diilinsä viime viikonlopun Suomen MM-rallin nelostilallaan.

Lappi vuorottelee Toyotan tehdastiimin kolmosautossa mestarikuljettaja Ogierin kanssa ensi vuonna. Rata-autoilun pariin suuntavan Ogierin uumoillaan ajavan maksimissaan viisi osakilpailua ensi vuonna – mahdollisesti jopa vähemmänkin.

Tämä tarkoittaa sitä, että Lappi pääsee Toyotan uuden rallitykin rattiin ainakin kahdeksassa MM-rallissa.

– Osa-aikainen sopimus on aika kiva verrattuna siihen, ettei ole yhtään mitään. Ja onhan se mielenkiintoista, kun ensi kaudella tulee uudet vehkeet, Lappi viittaa hybridiyksiköillä varustettuihin Rally1-autoihin, joilla kilpaillaan MM-sarjan pääluokassa vuodesta 2022 eteenpäin.

Rally1-autojen tekniikka ja aerodynamiikkaa parantavat osat ovat huomattavasti yksinkertaisempia nykyisiin WRC-kilpureihin verrattuna. Tämä antaa Lapille kovan valtin ensi vuonna, jolloin kaikki tiimit ja kuljettajat aloittavat puhtaalta pöydältä.

– Tiimeillä on varmasti teknisesti haasteita, ja kuskienkin pitää opetella uutta ajotyyliä. Voimansiirto menee kohti R5-autoa, joka on aina ollut minulle hyvä auto. Siinä mielessä minulla on luottavainen olo, Lappi sanoo.

Lapin Toyota-pesti kattaa kauden 2022. Pieksämäkeläisen toiveissa on, että ura saa senkin jälkeen jatkoa.

– Mennään niin pitkälle kuin tie riittää! Ajatuksena on, että teen ensi vuonna hommat niin hyvin kuin osaan, enkä ota siitä paineita. Mutta ensi vuonna pitäisi onnistua, jotta sen jälkeen saisi ajaa.

– En ole vielä haudannut mestaruushaaveita, Lappi paaluttaa.

Katso alapuolelta Suomen MM-rallin päätöspäivän parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,389240″ ap mute]

Lue myös nämä