Esapekka Lapilla huonot muistot Suomen MM-rallin päätöspäivästä – ”Meni jonnekin kahmakkoon”

Viime vuonna Esapekka Lappi ei selviytynyt Toyotalla maaliin saakka Suomen MM-rallissa. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Suomen MM-ralli päättyy sunnuntaina, jolloin Laukaan ja Ruuhimäen erikoiskokeet ajetaan kahdesti läpi. Rallit.fi analysoi päätöspäivän reitin.

Toyotan Ott Tänak starttaa 16,4 sekunnin johtoasemassa sunnuntain pätkille. Citroenin Esapekka Lappi on kilpailussa toisena ja Toyotan Jari-Matti Latvala kolmantena 12,4 sekunnin päässä maanmiehestään. Viime vuonna Lapin matka päättyi Laukaaseen.

– Yritetään ajaa paremmin kuin viime vuonna. Se meni lopussa jonnekin puihin tai kahmakkoon. Koitetaan selvitä siitä mutkasta paremmin, Lappi sanoi lauantain rallipäivän jälkeen.

Sunnuntai 4.8.

Sunnuntain pätkät ajetaan Jyväskylän itäpuolella. Yhtä risteystä lukuunottamatta pätkät ovat säilyneet samanlaisina kuin viime vuonna.

Sunnuntain aikataulu
08.38 EK20 Laukaa 1                  11,75 km
09.38 EK21 Ruuhimäki 1               11,12 km
11.01 EK22 Laukaa 2                  11,75 km
13.18 EK23 Ruuhimäki 2 (Power Stage) 11,12 km
           YHTEENSÄ                  45,74 km

Päivän avaava Laukaa on ollut usein mukana rallin reitillä vuoden 1988 ensiesiintymisensä jälkeen. Reittikin on aina ollut lähes täysin sama, vain suunta on käännetty kaksi kertaa. Nyt ajetaan siis jälleen alkuperäiseen suuntaan, kuten viime vuonnakin.

Laukaa ajetaan kokonaan kapeahkoilla yksityisteillä. Silti se oli viime vuonna kilpailun kolmanneksi nopein erikoiskoe.

Pätkän alku on kapeaa ja syheröistä tietä. Ojia ei ole, ja puut ovat lähellä. Osuutta kestää kuitenkin vain 700 metriä, minkä jälkeen tie levenee hieman, ja vauhti kovenee. Pitkän suoran päässä on muutama tiukka mutka, mutta sen jälkeen pätkä jatkuu jouheana ja nopeana. Vain pari risteystä katkoo rytmiä matkan varrella.

Yksi Laukaan tunnetuimpia maamerkkejä on asvalttitien ylitys 7,6 kilometrissä. Heti perään seuraa Lossinmutka, joka tosin näin ylämäkeen ajettuna ei ole yhtä haastava kuin toiseen suuntaan. Seuraavassa risteyksessä tie hieman kapenee taas, kun ajetaan kohti näyttäviä peltomutkia.

10,2 kilometrin kohdalla on ainoa muutos viime vuotiseen reittiin: Kuuvalontien risteyksen kolmioliittymä kierretään ”väärältä puolelta” kuten 2017, tosin eri suuntaan ajettuna.

Pätkän loppuosa on taas hieman leveämpää ja jouhean nopeaa. Sielläkin tosin piilee vaaroja, kuten Esapekka Lappi osoitti viime vuonna.

 

Sääennuste EK20+22 Laukaalle (sunnuntaina klo 8.38 ja 11.01)

Ruuhimäki on myös vanha Suurajoklassikko, joka on nähty useammin Suomen MM-rallissa kuin mikään muu erikoiskoe. Se on ollut power stagena kolmesti aiemmin, ja muutaman kerran myös testierikoiskokeena. Hyppyjen lisäksi tämä viime vuonna kehitetty versio sisältää rutkasti risteyksiä.

Pätkä alkaa nyt kapeahkolta ja tasaiselta maalaistieltä, jossa on vain muutama tiukempi mutka. Lyhyen asvalttiosuuden jälkeen käännytään taas kapeille sorateille viiden kiihdytyksen ja ysikymppimutkan sarjalle. Lopulta päädytään teknisemmälle osuudelle, jossa puut ovat lähellä.

 

7,2 kilometrin kohdalla liitytään Ruuhimäen isolle tielle. Se on leveä ja hyväpintainen, ja mutkissa on kunnon doseeraukset. Puolitoista kilometriä myöhemmin vastaan tuleva kiristyvä vasen tunnetaan Harri Rovanperän ja Thierry Neuvillen ulkoiluista. Muutaman muun maukkaan mutkan jälkeen päästään Ruuhimäen tunnetuille hypyille.

Hyppyjen jälkeen käännytään pikkutielle, jonne pätkä päättyi vuonna 2014. Nyt tosin käännytään uudelle osuudelle, joka on rakennettu paikallisen opiston harjoitustyönä. Tällä osuudellakaan ei ole varaa virheisiin, sillä isot kivet reunustavat tietä.

Ruuhimäki huipentuu jälleen viime vuonna rakennettuun hyppyriin, joka on muokattu Ouninpohjan keltaisen talon hypyn profiilin mukaiseksi. Viime vuonna Ogier ja Neuville hyppäsivät hulvattoman pitkälle, miten käy tänä vuonna?

 

Sääennuste EK21+23 Ruuhimäelle (sunnuntaina klo 9.38 ja 13.18)
Jaa uutinen
Avatar

Antti Loponen

antti(a)itgetsfasternow.com
Reittiasiantuntija