Pieksämäkeläisen kausi alkoi hienosti Ruotsin lumilta helmikuussa, kun Lappi saavutti uransa toisen MM-rallivoiton. Sen jälkeen onkin ollut nihkeämpää. Kenian rallin maaliskuussa pilasivat tekniset viat, ja myös Latviassa oli vaikeaa.
Vuoden pahin pettymys kuitenkin napsahti kotiteillä Suomen MM-rallissa elokuun alussa. Lappi oli rallissa neljäntenä perjantaina iltapäivällä, mutta Hyundai meni rusinaksi törmäyksessä puuhun, ja samalla kisa oli pilalla.
Chile on Lapin viimeinen MM-ralli tänä vuonna Hyundain ratissa ja mahdollista on, että se on jopa suomalaiskuskin koko uran viimeinen kisa ykköstasolla.
Hyundai ei ole vielä ensi kauden kolmatta kuskiaan julkistanut. Mahdollista on, että Hyundai jatkaa kuljettajien kierrättämistä kolmannessa autossaan, mutta jos valinta kohdistuu koko kauden kuskiin, on Lappi todennäköisesti sivussa laskuista.
Vaikka spekulaatiot ensi kauden suhteen ovat käyneet kuumina Lapin osalta jo monta viikkoa, on miehen katse tiukasti tulevassa kisassa.
– Tunnen olevani hyvin valmistautunut ralliin. Ajoimme testiä Suomessa ennen Akropolis-rallia, joten saimme tärkeää aikaa autossa ihan hiljattain, Lappi sanoo.
– Tienpinta on aika uniikki täällä Chilessä. Irtosoraa on paljon, mutta kun tie puhdistuu, on se tosi kuluttavaa (renkaille).
Lapin mukaan tärkeintä Chilessä on löytää oikeat säädöt, jotta renkaat pysyvät kunnossa, ja fiilis autossa on hyvä nypyissä ja ylityksissä. Lapin osalta Chilen MM-ralli päättyi viime vuonna surullisen aikaisin. Lappi kaatoi autonsa jo ensimmäisen pätkän viimeisessä mutkassa.
– Hyvät säädöt sekä täydelliset nuotit ovat todella tärkeitä, jos haluaa ajaa hyviä aikoja. Auton pitää olla vakaa ja pitoa on oltava paljon, koska hyppyjä, ylityksiä ja nopeita mutkia on paljon. Välillä on vaikeaa nähdä, mihin tie oikein menee, Lappi kuvailee.
– Olemme nähneet kahdella edellisellä kerralla (2019 ja 2023) varsin erilaisia keliolosuhteita. Luotammekin entistä enemmän tiimin sääryhmään, jotta saamme oikean infon. Haluan tuoda tiimille mahdollisimman paljon pisteitä.
Chilen MM-rallissa ajetaan yhteensä 16 pikataivalta, joille mittaa kertyy noin 307 kilometriä. Ralli starttaa testierikoiskokeella torstaina iltapäivällä Suomen aikaa.