Entinen WRC-pomo myi ikonisen ralliauton – hintalappu nousi ennätyslukuihin huutokaupassa

Audi Sport Quattro S1
Audi Sport Quattro S1. Kuva: Artcurial
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Legendaaristen B-ryhmän ralliautojen hinnat nousivat pilviin ranskalaisessa huutokaupassa viime viikolla.

Pariisilainen Artcurial-huutokauppa tarjosi tukun harvinaisuuksia todellisille autokeräilijöille. Hinnakkaimmaksi nousi Audi Sport Quattro S1 -auto, jonka hintalappu oli lopulta yli kaksi miljoonaa – tarkalleen 2 016 600 euroa.

Tiettävästi kyseessä on kallein ralliauto, joka on myyty huutokaupassa.

Audi oli ollut aiemmin Citroenin WRC-tallin entisen pomon Oliver Quesnelin omistuksessa. Quesnel hankki auton suoraan Audin tehtaalta vuoden 1988 Race of Champions -tapahtuman eli Mestareiden kisan jälkeen.

– Audi Quattro Sport S1 teki minuun vaikutuksen. Sanoin itselleni, että tuo auto on minulle! Menin tapaamaan paikalla ollutta Audin pomoa, joka sanoi minulle, ettei auto ole myynnissä. Yritin uudestaan, kerroin taustastani Peugeot Sportilla Jean Todtin kanssa, pyysin Michele Moutonilta tukea ja korostin, että auto tulee museoon, Quesnel kertaa.

Audi suostui lopulta myymään auton Quesnelille. Sen jälkeen auto on seissyt pääasiassa museossa Loheacissa, mutta muutama rallilegenda on päässyt ottamaan tyypit kilpurilla.

– Tiimini kävi hakemassa auton Audilta ja kuljettivat sen Grenobleen Bruno Sabylle valmisteltavaksi ennen museoon esille laittamista. Kun Bruno näki Quattron saapuvan trailerilla, hän sai taivuteltua minulta luvan testiin. Pyysin häntä olemaan varovainen. Sen jälkeen Ari Vatanen tuli ja kysyi minulta samaa asiaa. Ja viimeisenä tuli Michele Mouton. En pystynyt sanomaan ei. Mutta lopulta turbo hajosi. Pyysin Audilta uutta turboa, ja kun auto oli kunnostettu, se meni museoon, Quesnel muistelee.

Audilla on ajettu vain kerran kilpaa – historian ensimmäisessä Mestareiden kisassa 1988. Kun Quesnel osti auton, matkamittarissa oli vain tuhat kilometriä. Auto on ollut vain satunnaisesti käytössä, ja moottori rakennettiin uudelleen 2000-luvun alussa.

Huutokaupassa vaihtoi omistajaa myös vuoden 1985 Peugeot 205 Turbo 16. Uusi omistaja köyhtyi lähes miljoonalla eurolla.

Timo Salonen osallistui kyseisellä autolla Ruotsin MM-ralliin vuonna 1986, mutta joutui keskeyttämään kisan. Vuonna 1987 Peugeot päätyi Suomeen Matti Alamäen menopeliksi rallicrossin EM-sarjaan. Alamäki ja Peugeot olivat lyömätön pari EM-sarjassa. Auto päätyi lopulta Alamäeltä Quesnelille ja automuseoon Loheaciin.

Quesnelin ja Michel Hommellin omistamasta B-ryhmäläisten museokokoelmasta myytiin kaikkiaan seitsemän ralliautoa, joiden yhteishinta oli huikeat 5,6 miljoonaa euroa.

Katso alta video huutokaupatuista ralliautoista:

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,365909″ ap mute ]

Videon musiikki: bensound.com

Huutokaupatut autot:

Audi Sport Quattro S1 (1988) – 2 016 600 euroa
Peugeot 205 Turbo 16 Evolution 2 (1985) – 977 440 euroa
Lancia Delta S4 (1986) – 810 560 euroa
Renault 5 Maxi Turbo (1985) – 667 520 euroa
Lancia 037 (1985) – 548 320 euroa
Ford RS200 usine (1986) – 381 440 euroa
MG Metro 6R4 (1985) – 244 360 euroa

Lue myös nämä