Entinen Toyota-kuljettaja ei edes harkinnut Jari-Matti Latvalan tekemää ratkaisua – ”Ei ole osa egoani”

Kris Meeke. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC

Kris Meeke jäi viime kauden jälkeen ilman työpaikkaa rallin MM-sarjassa, kun hän ei saanut jatkosopimusta Toyotalta.

Meeke, 40, ehti edustaa Toyotaa yhden kauden ajan. Hän saavutti viime vuonna Toyota Yaris WRC -autolla yhden palkintokorokepaikan, Saksan MM-rallissa tulleen kakkossijan.

WRC-tallipaikkoja ryhdyttiin jakamaan uudestaan viime kauden loppupuolella, kun maailmanmestari Ott Tänak päätti jättää Toyotan ja siirtyä Hyundain palkkalistoille. Samalla koko Toyotan kuljettajakolmikko meni uusiksi – tiimi pestasi täksi kaudeksi Sebastien Ogierin, Elfyn Evansin ja Kalle Rovanperän kokoonpanoonsa.

Meeken tavoin hänen Toyota-tallikaverinsa Jari-Matti Latvala menetti tallipaikkansa. Latvala ei kuitenkaan suostunut luovuttamaan vaan ryhtyi keräämään rahoitusta ajaakseen yksityiskuljettajana muutamia MM-osakilpailuja Yaris WRC:llä kaudella 2020. Tässä vaiheessa on varmaa, että Latvala kilpailee Yariksella ainakin tällä viikolla Ruotsissa sekä elokuussa Suomen MM-rallissa.

– Kun Citroen ilmoitti vetäytymisestään, ymmärsin tilanteeni olevan heikko. Juttelin Jari-Matin kanssa, ja hän sanoi olevansa valmis maksamaan ajamisesta Toyotalla, Meeke sanoi ranskalaiselle Auto Hebdolle.

Lue myös: Jari-Matti Latvala kuin lapsi karkkikaupassa – ”Olin kaivannut sitä tunnetta”

Viimeinen ovi sulkeutui pohjoisirlantilaiselta Meekeltä tammikuun alussa, kun M-Sport Ford ilmoitti Esapekka Lapin edustavan tallia kaudella 2020. Meeke ei edes harkinnut Latvalan tekemää ratkaisua eli MM-ralleihin osallistumista omalla rahoituksella.

– Tänä vuonna Citroen maksaa palkan Lapille, hän on ilmainen (M-Sport Fordille). Se ei ole osa egoani, että maksaisin muiden myymien tuotteiden mainostamisesta, Meeke totesi.

Lue myös: Esapekka Lappi sulki viimeisen oven Kris Meekeltä – ”Tilanne on nyt tämä”

Katso alta Ruotsin MM-rallin ennakko. Juttu jatkuu videon jälkeen.

 

Nelikymppinen Meeke arvelee, että hänen ikänsä oli yksi syistä, miksi hän ei saanut tehdassopimusta.

– Tänak on ajanut MM-sarjassa WRC-autolla vuodesta 2012. Samoin Thierry Neuville. Nyt he ovat 31- ja 32-vuotiaita. Tiedostin koko ajan sen, että rallin saaminen elämääni on iso haaste.

Meeke ei ole etsinyt itselleen uutta työpaikkaa, mutta hän ei ole vielä kokonaan kuopannut uraansa.

– Koskaan ei pidä sanoa ei koskaan. Ogier on sanonut, että tämä on hänen viimeinen kautensa. Se saattaa jälleen sekoittaa pakkaa.

Lue myös: Työttömäksi jäänyt Kris Meeke haaveilee Dakar-rallista – ”Haluaisin ehdottomasti tutkia tätä vaihtoehtoa tarkemmin”

Jaa uutinen
Avatar

Toni Heinonen

toni.heinonen(a)rallit.fi Päätoimittaja