Entinen tallipomo varoitti: tätä virhettä rallin MM-sarjassa ei kannata tehdä

Entinen rallipomo Jost Capito on ottanut kantaa rallin MM-sarjan tulevaisuuteen.
Jost Capitos (keskellä) pääsi nauttimaan menestyksestä Volkswagenilla. Kuva: Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan nykyinen luokittelujakso päättyy vuoden 2026 lopussa. Nykyisillä Rally1-luokituksen autoilla ajetaan sinne saakka.

Uudesta luokittelusta ei ole vielä hirveästi tihkunut mitään vihiä julkisuuteen, mutta entisen tallipomon Jost Capiton mukaan yksi virhe sarjan ainakin kannattaa välttää.

Volkswagenin kanssa menestystä MM-sarjassa vuosina 2013-2016 saavuttanut Capito ei täyssähköautojen kannalla. Hänen mielestään kyse on ennen kaikkea turvallisuudesta.

– Mielestäni sinun ei kannata katsoa vain yhtä moottoriurheiluluokkaa, kun määrittelet tulevaisuutta. Sen sijaan sinun kannattaisi katsoa kaikkia mahdollisia luokkia ja tarkastella sitä, mitkä teknologiat ovat tulevaisuuden kannalta merkityksellisiä, Capito sanoi Dirtfishille.

– Aiemmin meillä oli vain vapaasti hengittävät moottorit, mutta nyt sinulla on vapaasti hengittäviä moottoreita e-polttoaineilla, sinulla vety, sinulla sähkö ja sitten sinulla on vielä hybridi, Capito luetteli.

Capiton mukaan rallin MM-sarjasta puuttuisi yksi iso elementti, jos autot kulkisivat vain sähköllä.

– Rallissa täyssähkö ei vain toimi. Rallissa voisit sen sijaan käyttää e-polttoaineita, hän ehdotti.

– Rallissa täytyy olla ääntä, koska ihmisiä on erikoiskokeilla. Jos ei ole ollenkaan ääntä, niin se on vaarallista. Voit käyttää e-polttoaineita ja olla sitä kautta hiilineutraali. Kustannukset tuskin nousisivat sen korkeammalle kuin mitä ne nyt jo ovat.

Capiton mukaan kaikki mahdollisia teknologioita ei voi ahtaa samaan luokkaan. Toisaalta myös valmistajat voisivat olla tyytyväisiä siihen, että eri luokissa on tarjolla erilaisia vaihtoehtoja markkinoida tuotteita.

– Valmistajat eivät mene vain yhteen suuntaan. He tarvitsevat kaikkien näiden teknologioiden kehittämistä. Ja kaikille näille teknologioille on myös käyttöä. Mielestäni sen pitäisi heijastua myös moottoriurheiluun, hän sanoi.

Capito on täysin vakuuttunut siitä, mihin suuntaan rallin pitäisi mennä, kun uusi luokittelujakso alkaa vuonna 2027.

– Rallin tulevaisuus on mielestäni e-polttoaineissa. Erilaisissa rata-autoilun luokissa, kuten Le Mansissa myös vety voi olla vaihtoehto. Joten sinulla on eri luokkia ja erilaista tarjottavaa valmistajille, Capito linjasi.

Saksalainen Capito, 65, on pitkän linjan moottoriurheiluvaikuttaja. Hän toimi vuosina 2013-2016 Volkswagen Motorsportin tallipäällikkönä. Hän on tehnyt uraa myös formula ykkösten puolella. Viimeksi hän toimi F1-talli Williamsin tallipäällikkönä, mutta sai lähteä tallista joulukuussa 2022.

Lue myös nämä

  • Uusimmat