Emil Lindholm ja kartanlukija Mikael Korhonen ajoivat sijalle 21 sunnuntaina päättyneessä Unkarin EM-rallissa. Lauantaina keskeyttämään joutunut Skodan suomalaiskaksikko jatkoi rallia sunnuntaina kymmenen minuutin aikasakon rasittamana.
Lindholmin kisa sujui kahta kilometriä lukuun ottamatta suunnitelmien mukaisesti. Sitten yksi mudan peittämä liukas mutka muutti kaiken lauantaina.
– Se on karua joskus. Yksi mutka ja kisa on siinä, Lindholm muistutti tiedotteessa.
Unkarissa loppusyksyn sateiden sekä puista pudonneiden lehtien liukastamat asvalttitiet toivat Lindholmille tärkeää kokemusta tulevaisuutta varten.
– En ole koskaan aiemmin ajanut vastaavilla asvalttiteillä, joilla pito vaihtelee jokaisessa mutkassa ja jopa keskellä mutkaa. Tänään ajoimme pätkät varmasti, mutta kovaa. Kahdella päivän kuudesta EK:sta olosuhteet olivat sellaiset, että niillä tiesi mitä odottaa, joten uskalsin jonkin verran myös mennä.
– Tämä ralli oli minulle ensimmäinen asvalttiralli, missä pito vaihteli todella paljon. Eikä minulla ollut ensikertalaisena oikein eväitä: vastaavia ralleja pitäisi esimerkiksi Monte Carlon rallia ajatellen ajaa enemmän. Sunnuntain erikoiskokeet toivat lisää tärkeätä kokemusta jatkoa varten, Lindholm muistutti.
Lindholm harmitteli intialaisen rengasjätin MRF Tyresin epäonnea: kun hyvä tulos on tulossa, jotain odottamatonta tapahtuu. Unkarin EM-rallissa toisena ajanut Lindholmin tallikaveri Craig Breen joutui keskeyttämään moottoririkkoon sunnuntaina. Rallin voittoon ajoi norjalainen Andreas Mikkelsen.
Lue myös: Andreas Mikkelsenille ylivoimainen voitto kauden ensimmäisessä rallissaan
– Olen pahoillani tiimimme puolesta. Epäonni vetää hieman sanattomaksi, mutta olen erittäin tyytyväinen MRF Tyresin panokseen, rengasvalmistajan testikuljettajana toiminut Lindholm summasi.
– Unkarin EM-rallissa jokainen mutka pystyi olemaan pidoltaan erilainen. Saimme tärkeätä kokemusta todella paljon ja lopulta ajoimme myös rallin maaliin. Nämä kaksi asiaa ovat täältä päällimmäisenä mielessä.