Emil Lindholmille tärkeä palkintosija Viron MM-rallista – ”Urassa ajamiseen tarvitsen lisää kokemusta”

GRX-tiimin Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen nousivat Viron MM-rallissa WRC2-luokan palkintopallille.
Emil Lindholm
Emil Lindholm. Kuva: Hannu Rainamo
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kaksikko sijoittui WRC2 Open-luokassa kolmanneksi ja voittivat WRC2 Junior-luokan. Rallin yleiskilpailussa suomalaiskaksikko ajoi MM-pisteille kymmenenneksi.

Viron MM-rallin päätöspäivää värittivät vesisateet, jotka tekivät kilpailun kuudesta viimeisestä erikoiskokeesta haasteellisia ajaa. Rallin toisena kilpailupäivänä WRC2-luokan kärkipaikalta oikaisuesteeseen osunut ja sen seurauksena rengasrikon kärsinyt Lindholm putosi kärkitaistelusta neljänneksi, mutta nousi rallin viimeisenä kilpailupäivänä Marco Bulacian ulosajon jälkeen takaisin palkintopallille kolmanneksi.

WRC2-luokan ykköseksi Virossa ajoi Andreas Mikkelsen. Teemu Suninen oli toinen ennen Lindholmia ja Jari Huttusta.

Viron MM-rallin jälkeen Toksportin Skoda Fabia Rally2 Evolla kilpaileva Lindholm ajaa WRC2-luokan MM-pisteissä seitsemäntenä. WRC2 Junior-luokan MM-pisteissä Lindholm nousi voittonsa ansiosta kuudennelta sijalta toiseksi.

– Palkintopallille, mutta ei sillä tavalla, kun olisin toivonut sinne nousevan. Virheitä tekivät muutkin. Se on pelin henki. Junior-luokan voitto ja luokan täydet pisteet myös Power Stagelta, olivat tärkeä juttu meille loppukautta ajatellen, Lindholm kertoo.

– Rallin viimeinen EK oli rankkasateessa aika hurja ja varsin vaativa pätkä. Tuulilasinpyyhkijöiden nopeus ei riittänyt pitämään lasia puhtaana. Vettä satoi todella rajusti. Ajourat olivat täynnä vettä, joten suorillakin oli täysi työ pitää auto tiellä. Kiitokset tiimilleni hyvin kilpailuun valmistamasta autosta. Meillä ei ollut vaativan rallin aikana ainoatakaan murhetta, Lindholm jatkoi.

Viron MM-rallin tiestön urautuminen oli tiedossa, mutta siihen sopeutuminen ottaa vielä aikaa.

– Ei vain ole vielä riittävästi kokemusta siitä, miten auto missäkin urassa käyttäytyy. Mutkaan kääntäessä pitää käytännössä arvata, mikä olisi paras tapa ajaa uraan kovaa niin, että auto, vanteet ja renkaat säilyvät ehjinä. Välillä tuntui siltä, että urat veivät autoa, enkä minä.

– Kohtuullisen hyväkuntoisella tiellä pystyin tänäänkin sunnuntaina ajamaan riittävän kovaa ja luokan kärkiaikoja, mutta urassa ajamiseen tarvitsen lisää kokemusta, Lindholm summaa.

Seuraavan kerran Lindholm ja Hämäläinen lähtevät taistelemaan WRC2-luokan MM-pisteistä kolmen viikon kuluttua ajettavaan Suomen MM-ralliin Jyväskylään.

Katso alapuolelta WRC2-luokan ratkaisuhetket Viron MM-rallista.

Lue myös nämä

  • Uusimmat