Quantcast

Emil Lindholmilla epäkiitollinen tehtävä Riihimäen SM-rallissa – ”Ei siis ole pakko voittaa”

GRX-tiimin Emil Lindholm ja Reeta Hämäläinen starttaavat ensi viikonlopun Riihimäen SM-ralliin ykköspaikalta.
hämäläinen ja lindholm
Reeta Hämäläinen ja Emil Lindholm. Kuva: Merita Mäkinen/Meritapix
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Lindholm, 25, lähtee Valtteri-lumimyrskyn kinostamille ralliteille luottavaisena. Riihimäen ja Lopen lähialueilla ajettavassa kauden toisessa SM-rallissa talvirallille suotuisat ajo-olosuhteet ovat lumimyräkän jälkeen kunnossa. Tienpohjat ovat jäässä ja teitä reunustavat penkat ovat saaneet viime päivinä lisää korkeutta.

– Tässä on Etelä-Suomessa satanut lunta reilusti ja ennuste lupaa rallia edeltävälle yölle lisää lunta. Voi olla, että on hyvätkin rallikelit. Tai se riippuu siitä, aurataanko teitä vielä ennen starttia, Lindholm toteaa tiedotteessa.

– Joka tapauksessa ensimmäinen lähtöpaikka ei ole vallitsevissa olosuhteissa se paras mahdollinen. Teiden pohjat ovat jäässä, joten en usko, että se (lähtöpaikka) vaikuttaa liikaa mihinkään. Jokaisella kärkipäässä ajavalla kuljettajalla on lumiset tiet edessään. 

Riihimäki-ralli on yksi maamme komeimmista rallihistorian omaavista kansallisista ralleista, joka on ajettu ensimmäisen kerran jo vuonna 1960. Lindholm on ajanut Riihimäellä kertaalleen vuonna 2019.

– Se ralli päättyi pultin katkeamiseen ja keskeytykseen. Tulevalla reitillä kaikenlainen tiestö käy minulle. Teknisempi tie on ollut yleensä enemmän mieleeni, Lindholm toteaa.

– Tunturirallin voitto oli hyvä startti kauteen ja SM-avauksen jäljiltä kaikki on hyvässä kuosissa. Viikolla ajetaan ajotuntuman takia vähän testiä ja mietitään, millä perävälityksellä kisaan lähdetään. Välityksen voi vielä vaihtaa nuotitusjaksonkin jälkeen.

Lindholmin tavoitteena on uusia viime vuoden SM1-luokan Suomen mestaruus. Kauden avauskisan voiton jälkeen Riihimäellä voi vähän jopa tarkkailla muiden vauhtia.

– Meillä on hyvä asetelma jatkaa tätä sarjaa. Riihimäellä ei siis ole pakko voittaa, mutta jos ajo lähtee sujumaan, ja voittoon avautuu mahdollisuus, niin totta kai ykköseksi yritetään. Riihimäki toimii meille myös hyvänä valmistautumisena kuun lopulla ajettavaan Ruotsin MM-ralliin, Lindholm muistuttaa.

Riihimäen SM-rallin reitti sisältää kahdeksan erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 98,11 kilometriä.

Lue myös nämä

  • Uusimmat