Quantcast

Emil Lindholm Tunturirallin avauspäivän valtias – ”Yllätyin vähän, että vauhti oli niinkin hyvällä tasolla”

Emil Lindholm
Emil Lindholm. Kuva: Meritapix/Merita Mäkinen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Emil Lindholm, 25, aloitti SM1-luokan mestaruuden puolustamisen vauhdikkaasti.

Lindholm kellotti Arctic Lapland-rallin avauspäivän jokaiselle metsäerikoiskokeelle pohja-ajan ja hän johtaa rallia viiden ajetun erikoiskokeen jälkeen 10,8 sekunnilla.

– Ihan hyvä päivä meille. Rallin avauserikoiskokeella Aitajärvellä yllätyin vähän, että vauhtimme oli niinkin hyvällä tasolla (11,1 sekunnin pohja-aika). Tiedettiin, että Teemu (Asunmaa) on aina ollut nopea Kaihuavaaran EK:lla, ja satsasimme vähän extraa ja saimme ajettua pohja-ajan sinnekin. Siikakämän EK:lla oli uusia ja mielenkiintoisia osuuksia, ja ne sopivat meille hyvin, Lindholm summasi.

Päivään mahtui yksi kauneusvirhe, kun Lindholm spinnasi päivän päätöspätkällä Mäntyvaarassa.

– Mutta melkein ehjä päivä. Täällä on satanut lunta ja tiet ovat osittain aurattu nuotituksen jälkeen. Haasteelliseksi ajamisen teki se, että irtolunta oli jossain paikoissa ja joissain taas tie oli puhdas. Kun menee penkasta toiseen, se sekoittaa ajorytmiä. Pitää vain luottaa, että auton keula pysyy urassa ja perä tulee kunhan ehtii, Lindholm totesi.

Asunmaa ei ollut täysin tyytyväinen omaan ajopäiväänsä, mutta vannoi vielä lyövänsä kirivaihteen silmään.

– Olosuhteet olivat muuttuneet nuotituksen jälkeen ja irtolunta oli jonkin verran reitillä. Oma suorittaminenkaan ei ollut aivan siellä, missä toivoin. Vähän jäi harmittamaan, mutta ero kärkeen on kirittävissä, Asunmaa sanoi.

– Koitetaan parantaa huomiselle. Ei muuta kuin kaasua pohjaan heti aamusta ja katsotaan maalissa missä ollaan.  

Kolmantena kilpailussa oleva Mikko Heikkilä hävisi perjantaina Lindholmille yli 40 sekuntia.

– Tuntuu, että ajaminen tulee hyvin, mutta erot ovat isoja. Koitetaan reipastaa vauhtia huomenna, mutta pidetään järki kuitenkin päässä. Pisteet ovat meille edelleen tärkeimmät, vaikka totta kai haluan ajaa täällä hyvin, Heikkilä kertoi.

Mikko Heikkilä
Mikko Heikkilä. Kuva: Hannuphoto/Hannu Rainamo

Konkari Juha Salolle ”Tunturin” taika ei tuonut paljoa positiivista. Salo on avauspäivän jälkeen vasta 16. sijalla liki neljä minuuttia kärjen takana. 

– Tänään meni hyvin ja hyvin huonosti. Avauspätkän ajoin hieman varovasti ja olimme siellä kuitenkin toinen. Ennen päivän toisen EK:n alkua automme näyttö välähti kerran. Se palautui normaaliksi, ajoin lähtöviivalle ja kytkin paukkujärjestelmän päälle. Mitään ei tapahtunut. Räpläsin näyttöä,  mutta mikään ei kytkeytynyt päälle. Spinnasin vielä EK:n lopussa, kun keskittyminen pääsi tilanteessa karkaamaan, Salo summasi.

– Rallin kolmannella EK:lla Kaihuavaarassa spinnasin 180 astetta kilometri ennen EK:n maalia. Joku oli jo penkan puhkaissut yhdestä vasurista, penkka nappasi keulan kiinni ja sitten pyörähdettiin. Vekslatessa auton nokkaa menosuuntaan meni reilut 40 sekuntia.

Salon epäonni jatkui seuraavalla Siikakämän EK:lla, jossa vaihteensiirron pultti katkesi.

– Kun sain EK:lla ensimmäisen kerran viitosvaihteen päälle, niin samassa vaihteensiirrosta meni pultti poikki ja kolmosvaihde jäi jumiin.  Pysähdyimme ja Mikko (kartanlukija Markkula) löysi automme lattialta katkenneen pultin, jonka kiinnitimme ilmastointiteipillä paikoilleen. Ajoimme varovasti pätkän maaliin ja siinä hässäkässä meni yli kolme minuuttia ylimääräistä aikaa, Salo manasi.

– Tapahtumia riitti. Yritetään huomenna nousta niin ylös kuin  pystytään. Kaikesta huolimatta hauskaa on ollut. Automme menee hienosti ja renkaat toimivat hyvin. Vauhtikin riittäisi  kohtuullisesti, mutta virheet pitäisi saada karsittua pois.

Juha Salo
Juha Salo. Kuva: Jarno Saari

 

 

 

Lue myös nämä

  • Uusimmat