Emil Lindholm on ajanut kaikessa hiljaisuudessa testejä Hyundain Rally1-autolla

Emil Lindholm on ajanut kesän ja alkusyksyn mittaan useasti niin kutsuttuja roll out -testejä Hyundain Rally1-autolla Saksassa.
Emil Lindholm
Emil Lindholm. Kuva: Merita Mäkinen/Meritapix
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Suomen MM-rallista on jo reilu kuukausi aikaa, mutta Hyundain WRC2-tiimiin kuuluvalla Lindholmilla on ajokiireitä riittänyt. Lindholm on ajanut Hyundai Motorsportin päämajassa Frankfurtin lähistöllä jo useaan eri otteeseen tallin Rally1-autoilla roll out -testejä, joissa tuleviin ralleihin valmistetut Hyundain i20 N Rally1 -autot testataan ja autojen toiminnot tarkastetaan ennen niiden matkaan lähettämistä.

Ensimmäisen testinsä Lindholm ajoi jo huhtikuussa, ja kesän mittaan ja alkusyksystä työt Saksassa ovat lisääntyneet merkittävästi. Asiasta ei ole aiemmin hiiskuttu julkisuuteen.

Lindholm on Hyundaille kiitollinen mahdollisuudesta päästä ajamaan ja tutustumaan Rally1-autoon sekä sen tekniikkaan. Eroavaisuuksia Rally2-autoon on helppo luetella.

– Auton voimalinja, moottori ja hybridi yhdessä, on suurin ero Rally2-autoon. Kun voimaa on yli puolet enemmän, niin ohjaamossakin on enemmän töitä, Lindholm summaa.

Kilpailunomaisesti ajettavat roll outit suoritetaan tallin päämajan lähettyvillä suljetuilla asvalttiteillä.

– Autoilla ajetaan mahdollisimman kovaa, jotta kaikki asiat tulee kokeiltua. Myös auton lisälaitteiden toiminnot lämmityslaitteesta tuulilasin pyyhkijöihin testataan. Jos autoa ei valmisteta kilpailuun kilpailunomaisesti, niin mahdolliset puutteet eivät tule testissä esille. Se onkin tässä työssä hienoa, että jokaisen Rally1-auton testi sisältää kunnollista ajamista, Lindholm muistuttaa.

Lindholm kokee, että Hyundain tarjoama mahdollisuus tuo hänelle lajin huippuautosta merkittävästi tärkeää kokemusta. Hän on pyrkinyt hyödyntämään jokaisen testin maksimaalisesti hyväkseen.

– Olen päässyt lähes viikoittain pitämään ajorutiiniani ja -tuntumaa yllä, ja se on hyvä asia. Kokemus hybridin vaikutuksesta ja sen hyödyntämisestä on tärkeää, kun nyt tiedän, miten Rally1-autoa tulee jarruttaa ja miten tai missä kohtaa mutkasta pitää kiihdyttää. Kun hybridibuusti on käytössä ja ne satakunta lisähevosvoimaa, niin se vaikuttaa ajamiseen yllättävän paljon. Buusti tulee huomioida jo mutkan keskivaiheilla ja muokata ajolinja lisävoiman mukaisesti.

– Myös Rally1-auton aerodynaaminen pito upea ja se uhmaa jopa logiikkaa; mitä kovempaa ajat, sitä vakaammaksi auto muuttuu, Lindholm kuvailee.

Emil Lindholm on kilpaillut tällä kaudella rallin MM-sarjan WRC2-luokassa Hyundain Rally2-autolla. Kausi on ollut suomalaiskuljettajalle vaikea, sillä hän on yltänyt vain kahdesti luokan pistesijoille, ja tililtä löytyy kolme keskeytystä. Hyundain Rally2-auto ei tunnetusti ole ollut kilpailukykyisin WRC2-luokassa tänä vuonna.

Lindholm, 28, voitti WRC2-luokan mestaruuden kaudella 2022. Rally1-auton säännöllinen testaaminen on uusi sulka suomalaisen hattuun, mutta kuskin mukaan siitä ei pidä vetää liiallisia johtopäätöksiä.

– Projekti ei kuitenkaan merkitse Rally1-autolla kilpailemista, Lindholm painottaa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat