Emil Lindholm nopein R5-luokan kuski Ruotsissa – ”Emme lähde väkisin voittoa hakemaan”

Emil Lindholm
Emil Lindholm. Kuva: Timo Anis
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Emil Lindholm johtaa sekä WRC3-luokkaa että on myös nopein R5-luokituksen kuskeista Ruotsin MM-rallissa perjantain neljän erikoiskokeen jälkeen.

Skoda Fabia R5 Evolla ajava Lindholm johtaa R5-luokituksen autojen porukkaa 4,5 sekunnin turvin ennen norjalaista Citroen-kuskia Mads Östbergiä. Hyundai i20 R5:lla kaasutteleva Jari Huttunen on kolmantena 7,5 sekuntia Lindholmia perässä. Luokan kolmas suomalaiskuski Eerik Pietarinen on kahdeksantena (+38,1)

-Tilanne vaikuttaa tässä vaiheessa hyvältä. Päivä oli nousujohteinen. Alussa oli vähän tunnustelua sen suhteen, miten rengas käyttäytyy ja mitä sora tekee renkaalle. Opimme sen, että renkaita pitää alussa säästää ja sen jälkeen ne pysyvät parempina loppuun asti, Mikkelin SM-rallin viime viikonloppuna voittanut Lindholm summasi Rallit.fille.

-Tiet ovat kuitenkin ihan ajettavassa kunnossa. Soraa on paljon, mutta yli puolet on jäätä. Siinä mielessä tätä voi kutsua talviralliksi.

Katso videolta kooste perjantain erikoiskokeista Ruotsin MM-rallissa. Juttu jatkuu videon jälkeen. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,319282″    ap mute]

 

Lindholm ajoi neljälle pätkälle kahdet luokkapohjat. Toisen polven kuski korostaa, ettei voitosta ole pakko ajaa hampaat irvessä.

– Pitää muistaa, että nyt on ajettu vasta reilut 60 kilometriä. Tätä rallia on vielä kaksi päivää jäljellä. Tässä voi käydä ihan mitä vain. Emme lähde väkisin hakemaan voittoa. Tärkeintä on saada ehjä kisa, Lindholm tokaisi.

– Oli sija sitten toinen tai kolmas, olen tyytyväinen. Totta kai olisi kivaa voittaa, mutta pitää olla realisti. Luulen, että huomenna tulee tiukka kisa ja sunnuntainakin pitää vielä ajaa.

Huttusella ja Pietarisella sytytysongelmia

Kolmantena R5-autojen luokassa ajava Huttunen kärsi pienistä teknisistä ongelmista. Kiuruvetinen kuitenkin myönsi, ettei se juuri vaikuttanut tekemiseen.

– Pikkaisen on ollut auton kanssa tekniikkaongelmia. Sytyn katko hajosi, mutta ei se paljon vauhtiin vaikuttanut. Muuten on tullut ihan hyvin, ihan normaalia ajamista, Huttunen jutteli.

– Mutta pitää kyllä myöntää, että ei tuosta pystyisi kiristämään kovempien vauhtiin. Tiet pysyivät yllättävän hyvässä kunnossa. Renkaatkaan eivät juurikaan kuluneet. Vähän pelkäsin renkaita, mutta eipä nuo juuri kuluneet mihinkään.

Huttusen takana ovat molemmat viralliset WRC2-luokan tehdaskuskit Ole Christian Veiby sekä Nikolai Grjazin.

– Toki se hieman lämmittää, mutta ajattelen enemmän kokonaisuutta. Kaikkia vastaan pitää pärjätä, Huttunen kuittasi.

Jo SM-sarjassa yllättävän vaisussa vauhdissa olleen Pietarisen alakulo jatkui Ruotsissa perjantaina. Tällä kertaa syy oli kuitenkin selvä.

– Sytytysongelmat alkoivat jo ennen ensimmäistä erikoiskoetta, mutta ei se tuota aikatappiota kokonaan selitä. Nopeilla osuuksilla ne erot tulevat. Niillä ei vielä pysy kaasu pohjassa, Pietarinen totesi.

JWRC-luokassa Lauri Joona on parhaana suomalaisena kolmantena. Luokkaa johtavaan isäntämaan Tom Krisenssoniin on matkaa reilut puoli minuuttia. Sami Pajari on luokassa viidentenä reilun minuutin päässä kärkeä perässä.

Lue myös nämä

  • Uusimmat