Quantcast

EK4: Ford-kuljettaja rysäytti ulos – ja sen jälkeen alkoi sekava sirkus

Craig Breenin surkea kausi sai jatkoa perjantaiaamupäivän viimeisellä erikoiskokeella Japanin MM-rallissa.
Craig Breen
Craig Breen. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

M-Sport-tallia edustava Breen täräytti ulos Shitara Townin erikoiskokeella eikä pystynyt jatkamaan matkaansa.

– Hän on ulkona tieltä, mutta he ovat kunnossa, Breenin jälkeen pätkälle startannut Gus Greensmith vahvisti.

Breen starttasi kauteen suurin odotuksin, mutta hänelle on tullut keskeytys peräti seitsemässä kilpailussa. Lähes aina syynä on ollut kuljettajan virhe.

Breenin ulosajon jälkeen erikoiskokeella alkoi vielä erikoinen episodi. Tv-kuvissa näkyi, kuinka WRC2-luokan mestaruudesta taisteleva Lindholm pysähtyi pätkän varteen. Pian samaan letkaan pysähtyivät myös Sami Pajari ja Gregoire Munster. Samalla ilmoitettiin, että pätkä on keskeytetty punaisilla lipuilla, mutta syystä ei ollut tarkempaa tietoa.

Lindholmin jälkeen pätkälle startannut Teemu Suninen kuvaili tilannetta sekavaksi päästyään maaliin.

– (Breenin) Ford oli vähän tien sivussa, ja Lindholm oli pysähtyneenä. Se näytti, että se oli ok. Sen jälkeen ei ollut varoituksia, nähtiin punainen lippu vasta myöhemmin, Suninen raportoi.

Lopulta asiaan tuli selvyys, kun Lindholm pääsi maaliin. Suomalaiskuski kertoi, ettei hän ollut nähnyt Breenin ulosajopaikalla OK-kylttiä. Lisäksi pätkällä oli tullut vastaan henkilöauto, mitä ei missään nimessä saisi tapahtua rallissa.

WRC-kuljettajat, Breeniä lukuun ottamatta, pystyivät ajamaan pätkän läpi. Nopeinta vauhtia piti Toyotan Elfyn Evans, joka nousi jaetulle kärkipaikalle Hyundain Thierry Neuvillen kanssa. Kalle Rovanperä on vain 0,7 sekunnin päässä kärkikaksikosta.

Japanin MM-rallin perjantaiaamupäivän lenkki oli varsin dramaattinen. Avauspätkällä Hyundain Dani Sordon kilpuri syttyi tuleen ja tuhoutui lopulta täysin liekkimeressä. Toyotan Sebastien Ogier kärsi puolestaan samalla pätkällä rengasrikon ja menetti aikaa yli kaksi ja puoli minuuttia.

Sordon auton tulipalo keskeytti avauspätkän, ja myös lenkin toinen erikoiskoe jätettiin lopulta kokonaan ajamatta dramaattisten tapahtumien vuoksi. Japanin MM-rallin alussa on ollut niin paljon tapahtumia, että osa kilpailijoista ei ole päässyt ajamaan vielä yhtäkään erikoiskoetta läpi kilpailuvauhtia.

Perjantaina Japanin MM-rallissa ajetaan kolme erikoiskoetta huoltotauon jälkeen. Kilpailu päättyy sunnuntaina.

Katso alta video Japanin MM-rallin testierikoiskokeesta. Kilpailun tilanne ja aikataulu ovat videon alla.

Japanin MM-rallin tilanne EK4/19 jälkeen:

 1. Thierry Neuville Hyundai 34.21,6
 1. Elfyn Evans      Toyota     +0,0
 3. Kalle Rovanperä  Toyota     +0,7
 4. Ott Tänak        Hyundai    +9,1
 5. Takamoto Katsuta Toyota    +15,1
 6. Emil Lindholm    Skoda   +1.10,3
 7. Gus Greensmith   Ford    +1.16,2
 8. Sami Pajari      Skoda   +1.16,4
 9. Teemu Suninen    Hyundai +1.21,9
10. Gregoire Munster Hyundai +1.41,9
11. H. Kovalainen    Skoda   +1.43,2
----
32. Sebastien Ogier  Toyota  +2.41,5

Japanin MM-rallin EK-aikataulu (Suomen aikaa):

Torstai 10.11.

02.01 Testierikoiskoe: Kuragaike Park Reverse (2,80 km)
10.38 EK1: Kuragaike Park (2,75 km)

Perjantai 11.11.

00.02 EK2: Isegami's Tunnel 1 (23,29 km)
01.00 EK3: Inabu Dam 1 (19,38 km) *PERUTTU
01.58 EK4: Shitara Town R 1 (22,44 km)
04.38 Huoltotauko (40 min)
06.31 EK5: Isegami's Tunnel 2 (23,29 km)
07.29 EK6: Inabu Dam 2 (19,38 km)
08.27 EK7: Shitara Town R 2 (22,44 km)

Lauantai 12.11.

00.07 EK8: Nukata Forest 1 (20,56 km)
01.08 EK9: Lake Mikawako 1 (14,74 km)
02.03 EK10: Shinshiro City (7,08 km)
03.59 Huoltotauko (40 min)
05.37 EK11: Nukata Forest 2 (20,56 km)
06.38 EK12: Lake Mikawako 2 (14,74 km)
08.36 EK13: Okazaki City SSS 1 (1,40 km)
08.49 EK14: Okazaki City SSS 2 (1,40 km)

Sunnuntai 13.11.

01.08 EK15: Asahi Kougen 1 (7,52 km)
02.12 EK16: Ena City 1 (21,59 km)
03.10 EK17: Nenoue Plateau (11,60 km)
04.48 EK18: Ena City 2 (21,59 km)
07.18 EK19: Asahi Kougen 2 (7,52 km) *Power Stage

Lue myös nämä

  • Uusimmat