Thierry Neuville. Kuva: Helena El Mokni/Hyundai Motorsport GmbH

EK4-6: Neuvillelle valtava takaisku, Ogierin sijoitus nousi tallimääräyksillä

Tykkää uutisesta

Ensimmäistä maailmanmestaruuttaan jahtaava Thierry Neuville koki valtavan pettymyksen Australian MM-rallin kuudennella erikoiskokeella.

Hyundai-kuljettaja Neuvillen autosta hajosi ensin rengas, ja myöhemmin hän ajoi päin heinäpaalia hidastemutkassa ja sammutti autonsa. Belgialainen menetti aikaa lähes minuutin kärkeen nähden ja putosi kokonaistilanteessa kymmenenneksi.

– Rengas lähti vanteelta hypyn alastulossa, Neuville pyöritteli päätään WRC All Liven haastattelussa.

Neuvillen mahdollisuudet maailmanmestaruuteen heikkenivät huomattavasti, sillä lauantaina hän joutuu ajamaan erikoiskokeet läpi ensimmäisten autojen joukossa. Tämä tarkoittaa sitä, että Neuvillella on enemmän irtosoraa aurattavana kuin muilla mestaruuskandidaateilla Ott Tänakilla ja Sebastien Ogierilla.

Toyota-kuljettaja Tänak on kilpailussa viidentenä 19,9 sekunnin päässä kilpailua johtavasta Mads Östbergistä. Tänak osui aitatolppaan neljännellä pätkällä, ja samalla hänen autostaan irtosi aerodynamiikkaosia, mikä vaikeutti virolaisen ajamista kahdella seuraavalla pätkällä. Lisäksi Tänakin auton etupuskuri jäi vesilammikoon viidennellä erikoiskokeella.

Ford-kuljettaja Ogierin sijoitus nousi tallimääräyksillä kuudennella erikoiskokeella. Elfyn Evans ja Teemu Suninen hidastelivat tarkoituksella pikataipaleen lopussa, jotta MM-sarjaa kolmen pisteen erolla Neuvilleen johtava Ogier saisi paremman lähtöpaikan lauantain erikoiskokeille. Ogier on rallissa seitsemäntenä 41,7 sekuntia kärjelle jääneenä.

– Nämä asiat kuuluvat tähän peliin. Minun pitää noudattaa määräyksiä, kahdeksanneksi pudonnut Suninen totesi.

Citroen-kuljettaja Mads Östberg johtaa rallia 6,2 sekunnin erolla Toyotan Jari-Matti Latvalaan ennen kahta lyhyttä yleisöerikoiskoetta, jotka ajetaan perjantain päätteeksi. Citroenin Craig Breen pitää hallussaan kolmossijaa.

Toyotan Esapekka Lappi putosi viidennellä erikoiskokeella terävimmästä kärjestä, kun hänen autonsa moottoriin tuli sytytyshäiriö vesilammikon ylityksen jälkeen.

– Auton keulaan tuli melko paljon vaurioita lammikossa. Onneksi moottori on pysynyt käynnissä 15-20 sekunnin sytytyshäiriön jälkeen, kuudentena oleva Lappi sanoi Sherwoodin erikoiskokeen maalissa.

Perjantain kaksi viimeistä erikoiskoetta ajetaan kello 7.37 Suomen aikaa alkaen.

Australian MM-rallin tilanne EK6/24 jälkeen:
 1. Mads Östberg       Citroen 50.47,3 
 2. Jari-Matti Latvala Toyota     +6,2 
 3. Craig Breen        Citroen    +7,5 
 4. Hayden Paddon      Hyundai    +9,7 
 5. Ott Tänak          Toyota    +19,9
 6. Esapekka Lappi     Toyota    +29,0
 7. Sebastien Ogier    Ford      +41,7
 8. Teemu Suninen      Ford      +45,2
 9. Elfyn Evans        Ford      +45,4
10. Thierry Neuville   Hyundai +1.12,8
Australian MM-rallin aikataulu (ajat Suomen aikaa):
Perjantai 16.11.

23.03 (to) EK1: Orara East I (8,77 km)
23.43 (to) EK2: Coldwater I (14,12 km)
0.41  (pe) EK3: Sherwood I (26,68 km)
2.14  (pe) Huoltotauko (30 min)
3.32  (pe) EK4: Orara East II (8,77 km)
4.12  (pe) EK5: Coldwater II (14,12 km)
5.10  (pe) EK6: Sherwood II (26,68 km)
7.37  (pe) EK7: Destination NSW I (1,27 km)
7.47  (pe) EK8: Destination NSW II (1,27 km)

Lauantai 17.11.

22.08 (pe) EK9: Argents Hill Reverse I (13,13 km)
22.51 (pe) EK10: Welshs Creek Reverse I (28,83 km)
23.59 (pe) EK11: Urunga I (20,11 km)
0.47  (la) EK12: Raleigh I (1,99 km)
1.35  (la) Huoltotauko (30 min)
3.08  (la) EK13: Argents Hill Reverse II (13,13 km)
4.02  (la) EK14: Welshs Creek Reverse II (28,83 km)
5.10  (la) EK15: Urunga II (20,11 km)
5.58  (la) EK16: Raleigh II (1,99 km)
7.37  (la) EK17: Destination NSW III (1,27 km)
7.47  (la) EK18: Destination NSW IV (1,27 km)

Sunnuntai 18.11.

21.53 (la) EK19: Coramba I (15,55 km)
22.36 (la) EK20: Sapphire I (19,27 km)
23.38 (la) EK21: Wedding Bells18 I (7,16 km)
0.53  (su) Huoltotauko (30 min)
2.01  (su) EK22: Coramba II (15,55 km)
2.44  (su) EK23: Sapphire II 19,27 km
4.18  (su) EK24: Wedding Bells18 II (7,16 km) *Power Stage
Keskustele uutisesta:

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja

Lue myös:

Emil Lindholm uudella ralliautolla SM-sarjaan – ohjelmassa myös kaksi MM-rallia Emil Lindholm kilpailee Volkswagenin uudella Polo GTI R5 -autolla rallin SM-sarjassa kaudella 2019. Lindholmin...
Ilman WRC-sopimusta jäänyt Östberg voisi ostaa tallipaikan – hintalappu miljoonia Rallin MM-sarjan norjalaiskuski Mads Östberg jäi ilman kuskinpaikkaa Citroenilla, kun ranskalaistalli menetti ...
Mikä ihmeen WRC2 Pro? Tästä on kyse Kalle Rovanperän tulevassa luokassa Rallin MM-sarjaan tulee ensi kaudella uutuutena WRC2 Pro -luokka, jonka säännöt Kansainvälinen autoliitto FIA ...
Dani Sordo yhä vailla WRC-sopimusta – testasi silti Hyundain rallitykkiä kauden avauskisaa var... Rallin MM-sarjan espanjalaiskonkari Dani Sordo on testannut Hyundain WRC-autoa keskiviikkona tammikuussa ajett...
M-Sport esitteli rallin MM-sarjan junioriluokan uuden kilpurin M-Sportin Puolan yksikkö on esitellyt tällä viikolla uuden Ford Fiesta R2 -kilpurinsa. Auto on suunniteltu Kra...
Rallin MM-sarjan kalenteri lyötiin lopullisesti lukkoon Kansainvälinen autoliitto FIA on lyönyt lopullisesti lukkoon rallin MM-sarjan ensi vuoden kalenterin. Maail...
Arvostettu lehti väläyttää mahdollisuutta: Sebastien Loeb koputtelemassa Hyundain ovea? Rallikonkari Sebastien Loebin ensi vuoden kalenteriin lyöty lukkoon vasta yksi kilpailu. Ranskalainen kartoitt...
Kris Meeke nappasi kartturin Hyundai-kuskilta – ”Tilaisuus, jota en voinut ohittaa”... Brittikartanlukija Sebastian Marshall lukee nuotteja Kris Meekelle rallin MM-sarjassa ensi kaudella. Marsha...

Toni Heinonen

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja

Tykkäykset