Rallin MM-sarjasta tuttu Grjazin painoi niin sanotusti lapun lattiaan ja löi selvästi lähimmät uhkaajansa. Venäläistaustaista Grjazinia pystyi haastamaan vain espanjalainen Jose Suarez, joka jäi lopulta 8,1 sekuntia pohja-ajasta.
Espanjassa ajettavan rallin kokonaistilanteessa Grjazinilla on nyt 10,9 sekunnin etumatka Suareziin, joka harppasi kakkossijalle.
– Minulla oli paljon ongelmia. Tuli joitain virheitä, koska ehkä saatoin puskea liiankin kovaa. Tämä hyökkäys ei ollut hyvä juttu, koska auto luisui liikaa. Jarrut ylikuumenivat, ja siitä minun täytyy keskustella huoltoporukan kanssa, Grjazin totesi.
Grjazin hyötyi aamupäivän lenkillä siitä, että hän pääsi ajamaan ensimmäisenä autona läpi asvalttierikoiskokeet. Hänen takanaan ajaneet kuskit kärsivät enemmän liukkaista olosuhteista, sillä tielle nousi enemmän likaa mutkien leikkauksista jokaisen auton jälkeen.
Grjazinin tilanne vaikeutuu iltapäivän lenkillä, kun samat erikoiskokeet ajetaan toiseen kertaan. Silloin hän ei pääse enää ajamaan puhtaalla asvalttibaanalla.
Ranskalaiskuljettaja Yoann Bonato on kilpailussa kolmantena, mutta hän on jäänyt kärjestä jo 23,4 sekuntia. Italialainen Andrea Mabellini, norjalaiskonkari Mads Östberg ja espanjalainen Pepe Lopez löytyvät seuraavilta sijoilta.
EM-sarjan kärkikuskeista Jon Armstrong käytti Fordiaan pusikon puolella neljännellä erikoiskokeella. Armstrong sai autonsa lopulta takaisin tielle, mutta aikaa valui hukkaan noin minuutin verran.
Lauantaina Sierra Morenan EM-rallissa ajetaan vielä kolme erikoiskoetta. Asvalttiralli päättyy sunnuntaina.
Sierra Morenan EM-rallin tilanne EK4/13 jälkeen:
Sija | Kuljettaja | Auto | Aika |
---|---|---|---|
1. | Nikolai Grjazin | Skoda | 28.33,5 |
2. | Jose Suarez | Skoda | +10,9 |
3. | Yoann Bonato | Citroen | +23,4 |
4. | Andrea Mabellini | Skoda | +27,9 |
5. | Mads Östberg | Citroen | +28,7 |
6. | Pepe Lopez | Hyundai | +30,1 |
7. | Mikolaj Marczyk | Skoda | +31,3 |
8. | Efren Llarena | Citroen | +31,6 |
9. | Stephane Lefebvre | Hyundai | +37,8 |
10. | Robert Virves | Skoda | +38,4 |