Toyota-kuljettaja Ogier joutui pysähtymään renkaanvaihtoon noin puolivälissä Isegami’s Tunnelin erikoiskoetta. Ranskalaisella tuhraantui aikaa pari minuuttia ylimääräiseen aamupuhteeseen.
Ogierin epäonni oli valtava takaisku Toyotalle, joka tarvitsee huipputuloksen kauden päätöskisasta. Hyundailla on valmistajien MM-sarjassa 15 pisteen etumatka, ja Ogierin putoaminen kärkikamppailusta hankaloittaa entisestään Toyotan urakkaa.
Pätkän maalissa Ogier ei kommentoinut sen enempää, miksi häneltä oli hajonnut vasen eturengas. Televisiokuvissa ei näytetty, että Ogierilla olisi ollut mitään erityisempää ohjelmaa pätkällä.
Hyundain Thierry Neuville ja Ott Tänak pitivät nopeinta vauhtia kilpailun ensimmäisellä metsäpätkällä. Neuvillen suunnitelmana on ajaa varmasti erikoiskokeet läpi, jotta hän pääsee juhlimaan uransa ensimmäistä maailmanmestaruutta viikonlopun päätteeksi. Isegamin tunnelipätkällä belgialainen vältteli riskejä, mutta hyötyi ensimmäisestä lähtöpaikastaan.
Neuville peittosi tallikaverinsa Tänakin 1,2 sekunnilla. Tänak nousi kokonaistilanteessa rallin kärkeen ja Neuville kakkoseksi 0,5 sekunnin päähän virolaisesta.
– Lehtiä oli vähemmän kuin odotin. Puhdas veto, Neuville tiivisti.
– On vaikeaa arvioida, mitä renkaat tekevät. Yritin säästellä niitä. Pätkä tuli meiltä puhtaasti, Tänak komppasi.
Toyotan Elfyn Evans oli ainoa kuljettaja, joka jollain tapaa pystyi vastaamaan Hyundai-kaksikon vauhtiin. Evans jäi lopulta viisi sekuntia Neuvillen pohjista ja otti haltuunsa rallin kolmossijan.
Muut kuljettajat jäivät selkeästi kärjestä. Esimerkiksi torstain yleisöpätkän jälkeen kilpailua johtanut Adrien Fourmaux taipui Neuvillelle 46,9 sekunnilla ja putosi kisassa neljänneksi.
– Tiellä oli paljon lehtiä, minkä vuoksi tilanne ei ole normaali. Jokainen mutka oli erittäin vaikea, Fourmaux selvitti.
Toyota-kuljettajista myös Takamoto Katsuta kärsi rengasrikon perjantain avauspätkällä ja putosi minuutin päähän kärjestä. Japanilainen on kokonaistilanteessa yhdeksäntenä.
Jotain erikoisista olosuhteista kertoi se, että WRC2-luokan kärkikuljettajat Nikolai Grjazin ja Sami Pajari kiilasivat yleiskilpailussa sijoille viisi ja kuusi ja jättivät taakseen useamman pääluokan kuljettajan. Grjazin johtaa luokkaa, mutta WRC2-mestaruutta jahtaava Pajari on vain 2,8 sekunnin päässä.
Perjantaina Japanin MM-rallissa ajetaan vielä seitsemän erikoiskoetta. Kilpailu päättyy sunnuntaina.
Japanin MM-rallin tilanne EK2/21 jälkeen:
Sija | Kuljettaja | Talli | Aika |
---|---|---|---|
1. | Ott Tänak | Hyundai | 20.13,5 |
2. | Thierry Neuville | Hyundai | +0,5 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +4,2 |
4. | Adrien Fourmaux | Ford | +45,2 |
5. | Nikolai Grjazin | Citroen | +47,4 |
6. | Sami Pajari | Toyota | +50,2 |
7. | Gregoire Munster | Ford | +52,5 |
8. | Andreas Mikkelsen | Hyundai | +56,9 |
9. | Takamoto Katsuta | Toyota | +1.03,0 |
10. | Gus Greensmith | Skoda | +1.11,7 |
Japanin MM-rallin EK-aikataulu (Suomen aikaa):
Torstai 21.11.
02.01 Testierikoiskoe: Kuragaike Park (2,75 km)
12.05 EK1: Toyota Stadium SSS 1 (2,15 km)
Perjantai 22.11.
00.44 EK2: Isegami's Tunnel 1 (23,67 km)
01.44 EK3: Inabu / Shitara 1 (19,38 km)
03.12 EK4: Shinshiro 1 (17,41 km)
05.27 Rengashuolto (15 min)
06.32 EK5: Isegami's Tunnel 2 (23,67 km)
07.32 EK6: Inabu / Shitara 2 (19,38 km)
09.00 EK7: Shinshiro 2 (17,41 km)
11.35 EK8: Okazaki SSS 1 (2,54 km)
11.44 EK9: Okazaki SSS 2 (2,54 km)
Lauantai 23.11.
01.05 EK10: Mt. Kasagi 1 (16,47 km)
02.03 EK11: Nenoue Kougen 1 (11,60 km)
03.16 EK12: Ena 1 (22,79 km)
05.04 Rengashuolto (15 min)
06.05 EK13: Mt. Kasagi 2 (16,47 km)
07.08 EK14: Nenoue Kougen 2 (11,60 km)
08.16 EK15: Ena 2 (22,79 km)
11.07 Huoltotauko (45 min)
12.05 EK16: Toyota Stadium SSS 2 (2,15 km)
Sunnuntai 24.11.
00.39 EK17: Nukata 1 (20,23 km)
01.35 EK18: Lake Mikawako 1 (13,98 km)
02.38 EK19: Nukata 2 (20,23 km)
04.49 Huoltotauko (15 min)
05.17 EK20: Toyota Stadium SSS 3 (2,15 km)
07.15 EK21: Lake Mikawako 2 (13,98 km) *Power Stage