Quantcast

EK2: Hurjaa draamaa – Hyundai-kilpuri syttyi ilmiliekkeihin keskelle erikoiskoetta

Japanin MM-rallin ensimmäinen kunnon ajopäivä sai dramaattisen alun.
Dani Sordo
Dani Sordo. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Hyundai-kuljettaja Dani Sordon ja kartanlukija Candido Carrera joutuivat pysäyttämään kilpurinsa 16 kilometrin kohdalla perjantain avauspätkällä. Tovin verran oli arvoitus, mikä ongelma Sordolla on, mutta tilanteen raju luonne paljastui M-Sport Fordin Gus Greensmithin saavuttua paikalle.

Greensmithin auton sisäkamera ikuisti dramaattista kuvaa, kun Sordo ja Carrera yrittivät sammuttaa auton oikeassa takakulmassa lyöneitä liekkejä. Greensmith ja kartanlukija Jonas Andersson tarjosivat apua ja yrittivät myös taltuttaa tulipaloa, mutta tässä vaiheessa auto syttyi ilmiliekkeihin.

Sordo ei voinut kuin levitellä käsiään, kun Hyundain hybridikilpuri paloi kuin juhannuskokko.

Erikoiskoe jouduttiin lopulta perumaan kokonaan, joten muille kuljettajille annetaan myöhemmin laskennalliset ajat. Järjestäjät ilmoittivat myöhemmin, että myös seuraava erikoiskoe jää ajamatta tulipalon aiheuttamien aikataulullisten haasteiden vuoksi.

Kaikkiaan seitsemän WRC-kuljettajaa ajoi Imegami’s Tunnel -pätkän maaliin ennen punaisia lippuja. Joukon nopein oli tämän kauden maailmanmestari Kalle Rovanperä, joka nousi samalla Japanin MM-rallin kärkeen.

– Aika paskaa. Aliohjausta oli paljon, ja silloin tuhoaa eturenkaat tällaisella tiellä, eikä ajamisesta tule mitään. Pätkän puolivälin jälkeen savua alkoi tulla jostain sisälle autoon. Emme tiedä vielä, mistä se johtuu, Rovanperä raportoi.

Rovanperä sai pientä etua ensimmäisestä lähtöpaikastaan, sillä Imegamin legendaarisessa ”kummitustunnelissa” nousi pölyä leijumaan ilmaan suomalaisen jälkeen. Esimerkiksi Rovanperän jälkeen startannut Hyundai-kuljettaja Ott Tänak hidasti huomattavasti vauhtiaan heikon näkyvyyden vuoksi.

– Jouduimme pysähtymään tunnelissa, koska se oli täynnä pölyä. Emme nähneet konepeltiä pidemmälle, Tänak kuvaili.

Rovanperällä on kokonaistilanteessa 1,5 sekunnin etumatka toisena ajavaan Hyundain Thierry Neuvilleen. Kolmantena on suomalaisen tallitoveri Elfyn Evans (+6,1) ennen Tänakia (+9,3).

Toyotan Sebastien Ogier puolestaan kärsi erikoiskokeella rengasrikon ja menetti aikaa yli kaksi ja puoli minuuttia Rovanperään nähden.

Perjantaina Japanin MM-rallissa ajetaan neljä erikoiskoetta. Kilpailu päättyy sunnuntaina.

Katso alta video Japanin MM-rallin testierikoiskokeesta. Kilpailun tilanne ja aikataulu ovat videon alla.

Japanin MM-rallin tilanne EK2/19 jälkeen:

 1. Kalle Rovanperä  Toyota 19.52,2
 2. Thierry Neuville Hyundai   +1,5
 3. Elfyn Evans      Toyota    +6,1
 4. Ott Tänak        Hyundai   +9,3
 5. Craig Breen      Ford     +11,5
 6. Takamoto Katsuta Toyota   +14,7
 7. Sebastien Ogier  Toyota +2.43,3
 x. Gus Greensmith   Ford
 x. Emil Lindholm    Skoda
 x. Sami Pajari      Skoda
 x. K. Kajetanowicz  Skoda
 x. Teemu Suninen    Hyundai
 x. H. Kovalainen    Skoda

Japanin MM-rallin EK-aikataulu (Suomen aikaa):

Torstai 10.11.

02.01 Testierikoiskoe: Kuragaike Park Reverse (2,80 km)
10.38 EK1: Kuragaike Park (2,75 km)

Perjantai 11.11.

00.02 EK2: Isegami's Tunnel 1 (23,29 km)
01.00 EK3: Inabu Dam 1 (19,38 km) *PERUTTU
01.58 EK4: Shitara Town R 1 (22,44 km)
04.38 Huoltotauko (40 min)
06.31 EK5: Isegami's Tunnel 2 (23,29 km)
07.29 EK6: Inabu Dam 2 (19,38 km)
08.27 EK7: Shitara Town R 2 (22,44 km)

Lauantai 12.11.

00.07 EK8: Nukata Forest 1 (20,56 km)
01.08 EK9: Lake Mikawako 1 (14,74 km)
02.03 EK10: Shinshiro City (7,08 km)
03.59 Huoltotauko (40 min)
05.37 EK11: Nukata Forest 2 (20,56 km)
06.38 EK12: Lake Mikawako 2 (14,74 km)
08.36 EK13: Okazaki City SSS 1 (1,40 km)
08.49 EK14: Okazaki City SSS 2 (1,40 km)

Sunnuntai 13.11.

01.08 EK15: Asahi Kougen 1 (7,52 km)
02.12 EK16: Ena City 1 (21,59 km)
03.10 EK17: Nenoue Plateau (11,60 km)
04.48 EK18: Ena City 2 (21,59 km)
07.18 EK19: Asahi Kougen 2 (7,52 km) *Power Stage

Lue myös nämä

  • Uusimmat