Lotan erikoiskokeen toisella vedolla vuoren huipulla oli sankka sumu, joka paheni auto autolta. Rovanperä selvitti sumuosuuden kärkiautoista parhaiten ja nousi rallin kärkeen 5,5 sekunnin erolla ennen tiimikaveri Elfyn Evansia.
– Oli tosi rajua sumua. En ole koskaan ajanut tuollaisissa olosuhteissa ralliautolla. Se oli vaarallista. Ei nähnyt yhtään, minne tie menee. Menetimme varmasti aikaa myös metsässä, koska siellä oli märkää ja meillä oli kovat renkaat alla, Rovanperä sanoi.
Evans hävisi hävisi Hyundai-kuski Thierry Neuvillen pohja-ajalle rutkasti yli 20 sekuntia ja eroa tuli rutkasti myös Rovanperään. Walesilainen tuskasteli olosuhteita pätkän maalissa.
– En nähnyt paljoa mitään konepellin jälkeen. En tiedä, miten noissa olosuhteissa voi ajaa kilpaa, Evans manasi.
Kolmannella sijalla kisassa on Hyundain Ott Tänak, jonka ero kärkeen on 20,8 sekuntia. Neuville on neljäntenä, mutta MM-sarjaa johtava belgialainen kuroi rutkasti eroa Tänakiin. Ero on virolaisen eduksi vielä 14,2 sekuntia.
– En tiedä, mitkä olosuhteet olivat muilla, joten on vaikea arvioida tilannetta. Vaikeaa oli ehdottomasti, Tänak sanoi.
Viidennellä sijalla kisassa on M-Sport Fordin Adrien Fourmaux ennen tallikaveriaan Gregoire Munsteria. Toyotan Sami Pajari menetti kaksi sijaa sumussa. Suomalainen kertoi ottaneensa hyvin varovaisesti.
Hyundain Esapekka Lapin tuskainen kisa sai jatkoa 11. erikoiskokeella. Lappi sai kahden minuutin aikasakon tultuaan aikatarkistusasemalle väärässä ajassa.
– Saimme kahden minuutin aikasakon, joten ei ollut mitään motivaatiota tuhota renkaita ajamalla liian kovaa. Sumua oli myös paljon vuoren huipulla, joten ei siellä nähnyt mitään, Lappi summasi.
Myös WRC2-luokassa nähtiin draamaa, kun Oliver Solberg joutui vaihtamaan renkaan pätkällä. Luokkajohtoon nousi Citroenin Nikolai Grjazin. Luokkavoitolla Solbergilla olisi ollut mahdollisuus varmistaa WRC2-mestaruus, mutta nyt ykköstila on lähes puolentoista minuutin päässä.
Solbergin pahin uhkaaja mestaruuskamppailussa on Pajari, joka tosin kisaa myös seuraavassa MM-rallissa Rally1-autolla. Pajari ajaa todennäköisesti viimeisen WRC2-rallinsa marraskuussa Japanissa.
Chilen MM-rallissa ajetaan lauantaina vielä yksi erikoiskoe. Kilpailu päättyy sunnuntaina.
Chilen MM-rallin tilanne EK11/16 jälkeen:
Sija | Kuljettaja | Talli | Aika |
---|---|---|---|
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 2.07.56,2 |
2. | Elfyn Evans | Toyota | +5,5 |
3. | Ott Tänak | Hyundai | +20,8 |
4. | Thierry Neuville | Hyundai | +35,0 |
5. | Adrien Fourmaux | Ford | +1.23,8 |
6. | Gregoire Munster | Ford | +1.27,1 |
7. | Sami Pajari | Toyota | +1.31,7 |
8. | Esapekka Lappi | Hyundai | +4.42,9 |
9. | Nikolai Grjazin | Citroen | +5.28,8 |
10. | Gus Greensmith | Skoda | +5.45,2 |
11. | Yohan Rossel | Citroen | +6.00,1 |
Chilen MM-rallin aikataulu (Suomen aikaa):
Torstai 26.9. 14.31 Testierikoiskoe: Conuco (6,79 km) Perjantai 27.9. 14.35 EK1: Pulperia 1 (19,72 km) 15.30 EK2: Rere 1 (13,34 km) 16.21 EK3: San Rosendo 1 (23,32 km) 19.11 Huoltotauko (30 min) 20.46 EK4: Pulperia 2 (19,72 km) 21.41 EK5: Rere 2 (13,34 km) 22.32 EK6: San Rosendo 2 (23,32 km) Lauantai 28.9. 15.07 EK7: Pelun 1 (15,65 km) 16.01 EK8: Lota 1 (25,64 km) 17.05 EK9: Maria las Cruces 1 (28,31 km) 19.37 Huoltotauko (30 min) 21.07 EK10: Pelun 2 (15,65 km) 22.01 EK11: Lota 2 (25,64 km) 23.05 EK12: Maria las Cruces 2 (28,31 km) Sunnuntai 29.9. 14.23 EK13: Laraquete 1 (18,62 km) 15.35 EK14: Bio Bio 1 (8,78 km) 16.35 EK15: Laraquete 2 (18,62 km) 19.15 EK16: Bio Bio 2 (8,78 km) *Power Stage